نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الوسواس (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   لمن يعانون من وسواس الموت يدخلوو هنا نسجل أعراضنا (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=122801)

الحمدلله دائماً 13-02-2017 02:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1233818)
نتواصل فيس انا وضعتلك اميلي

...

خلاص تواصلي مع الإدارة عشان يدوني زي م قال ابو عبادي ..

أم محمد حكيم 13-02-2017 02:30 PM

طيب كيف اتواصل مع للاداره طيب عوزة أكلم الأخت الحمد لله دائما .ونقابي تاجي

أبو عبادي 13-02-2017 04:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1233889)
طيب كيف اتواصل مع للاداره طيب عوزة أكلم الأخت الحمد لله دائما .ونقابي تاجي

مرحباً أم محمد ويسعد ربي مسائك بكل خير

الله يعافيك تفضلي أدخلي هذا الرابط

http://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=48

وأنشئي موضوع وطبعاً هو قسم خاص مايشوفه إلا أنتي والإدارة وإطلبي التواصل فيه مع الأخوات الأفاضل موفقة لكل خير

نقابي تاجي 13-02-2017 07:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1233246)
ياااا نااااس أخي أبو عبادي اختي دجي القمر أخواتي الأعضاء .انا بيبقي عندي فكره مثلا خوف من توقف القلب أو خوف من الإغماء أو خوف من الهبوط يعني فكره ثم بعدها خووف .
بس في شيء جديد حدث انني بيكون معنديش فكره خالص وببقي كويسة وفجأة الاقي خوووف هجم عليا بدون سبب أو فكره خوف فظيع وقوي وبعدها أضل اهدي نفسي لحتى لا أصاب بنوبه هلع.وبعد ما اهدي نفسي شويه تلاقيني همدانه حزينه مليش نفس من أي حاجه ولا بأكل ولا بشرب ولا بتكلم .ووقتها أخاف وأقول شكلها روحي بتطلع.

انا زيك بالظبط والله بخاف ساعة النوم وبخاف كدة بدون مقدمات وممكن في وسط ماكون مبسوطة ومش بفكر في حاجة تجيلي فكرة تخليني اكتئب واخاف رينا يعينا ويشفينا يارب

راجية العافية 14-02-2017 02:40 PM

انا كمان زيكم فى الخاوف دى .....وايلى بيخوفنى اكتر ...انى انتكست بشكل اقوى لانى كان جالى وسواس الموت دا من عشر سنين وراح شوية او قل....لكن رجع تانى بشكل اقوى او بفكر اكتر والافكار اكتر وبحاول اتجاهل واجاهد نفسى....انا بس عايزه اسال ....هو الوسواس بيزيد لو فى ظروف مثلا عائلية متغيرة او اجتماعية ...وهل كل ما المعلومات زادت عن الوسواس بيجى بافكار جديدة ...انا ساعات بفكر فى ادق التفاصيل واقول ليكون هيحصل شيىء ..والوسواس بقى يجيلى خوف من كل شيء وعلى نفسى واهلى واى تغيير فى الحياه اخاف حتى لو حصلى شيء مفرح اخاف واكون متوترة وقلبى مقبوض ..بالرغم انى زمان كان الامر اقل من كدا ........ياترى فى حد فيكم زيي

نقابي تاجي 15-02-2017 12:59 AM

انا لاحظت حاجة ياجماعة اوقات كتير بكون كويسة وناسية الموضوع ابص الاقي فكرة تجيني تقولي ايه دة انتي بقالك يومين كويسة هو ايه اللي حصل ويبدأ الوسواس يشتغل تاني واقول في دماغي دي اوهام الاقي الشيطان يقولي وايش عرفك مايمكن المرة دي تموتي بجد وافضل افكر ياتري فاضلي قد ايه في الدنيا ياتري حموت ازاي وهكذا كإني بدور في حلقة مفرغة

أم محمد حكيم 15-02-2017 04:03 AM

اخواااتي وحبايبي .نقابي تاجي ورأجيه العافيه .انا ايضا كنت بخااااف لو وجدت نفسي مطمنه يا نقابي اقول ليه اطمنت اليومين دول واخاااف تاني حتي من الطمانينه.
أختي راجيه العافيه . لو في مناسبة في العيله أو ريحين نزهه أو مسافرين نصيف أو ريحين آي مكان أو أي مناسبه أو أي تغير عاءلي أو أي ظرف اخااااف واقلق واتوتر.
ولما يكون عندي فكره خايفة منها واجد اكتر من موسوس عنده نفس الأعراض أطمن وعندما اطمن لااازم الوسواس يجي بفكره وطريقه أخري لتستمر نفس المخااااوف.

راجية الأمان 15-02-2017 08:14 AM

ايوا انا كذا لما أكون كويسة ومافيني شي اوسوس اقول ليه ماحسيت بشي اكيد الجاي اعظم
الحين حاسة باختناق وأحس اني مو مرتاحة والدنيا تلف فيني وافكار الموت قاعدة تزيد😭
حبايبي اكثروا من قول (💛لاحول ولا قوة الا بالله💛) ودعواتكم لي وللجميع
ربي يعافينا جميعاً🌹

راجية الأمان 15-02-2017 08:20 AM

اخواتي بسألكم صحيح تجيكم هزة بالراس؟،،
احس راسي مو ثابت وبس يهتز وكل تفكيري وتركيزي عليه
مضايقني الشعور:(

راجية العافية 15-02-2017 11:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نقابي تاجي (المشاركة 1234318)
انا لاحظت حاجة ياجماعة اوقات كتير بكون كويسة وناسية الموضوع ابص الاقي فكرة تجيني تقولي ايه دة انتي بقالك يومين كويسة هو ايه اللي حصل ويبدأ الوسواس يشتغل تاني واقول في دماغي دي اوهام الاقي الشيطان يقولي وايش عرفك مايمكن المرة دي تموتي بجد وافضل افكر ياتري فاضلي قد ايه في الدنيا ياتري حموت ازاي وهكذا كإني بدور في حلقة مفرغة

فعلا نفسى اللى بيحصلى بالظبط وياسلام لو هصلى نافله او عاوزة اعمل عمل لله يجى ويقولى نفس الكلام او الدنيا هادية وامورى مستقرة وبنجز فى شغل البيت ومع ولادى نفس الشيء......الله المستعان

راجية العافية 15-02-2017 11:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1234338)
اخواااتي وحبايبي .نقابي تاجي ورأجيه العافيه .انا ايضا كنت بخااااف لو وجدت نفسي مطمنه يا نقابي اقول ليه اطمنت اليومين دول واخاااف تاني حتي من الطمانينه.
أختي راجيه العافيه . لو في مناسبة في العيله أو ريحين نزهه أو مسافرين نصيف أو ريحين آي مكان أو أي مناسبه أو أي تغير عاءلي أو أي ظرف اخااااف واقلق واتوتر.
ولما يكون عندي فكره خايفة منها واجد اكتر من موسوس عنده نفس الأعراض أطمن وعندما اطمن لااازم الوسواس يجي بفكره وطريقه أخري لتستمر نفس المخااااوف.

ياااااه نفس الاعراض ونفس الكلام والافكار طيب ليه احنا مش بنتعلم بقى وننسى ونعيش الحياه بدون منغصات ونتمنى من الله دوام العافية والله عند حسن ظن العبد به...بارب اهدينا واشفينا

راجية العافية 15-02-2017 11:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجية الأمان (المشاركة 1234355)
اخواتي بسألكم صحيح تجيكم هزة بالراس؟،،
احس راسي مو ثابت وبس يهتز وكل تفكيري وتركيزي عليه
مضايقني الشعور:(

نفس الشيء احس بهزه وراسى مو مريحانى وثقل ....الله يشفينا ويعافينا

نقابي تاجي 15-02-2017 09:35 PM

والله ياجماعة انا اللي بيهون عليا شوية اني بدخل هنا وبفضفض وبحس اني مش لوحدي لاني للاسف مبقدرش اتكلم مع اللي حواليا لانهم مش حاسين ومش مقدرين محدش بيحس غير اللي جرب ربنا يشفينا جميعا ويجعله في ميزان حسناتنا يارب

أسماء صارة 15-02-2017 09:55 PM

آمين يا رب اشفينا أجمعين معك حق كل الأعراض وكل شيء يحدث لنا لن يحس به إلا من هو مثلنا لذا نتمنى أن لا يمس أحدا سليما منه و أن نشفى نحن بإذن الله يا رب يا رب

أبو عبادي 15-02-2017 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجية العافية (المشاركة 1234410)
نفس الشيء احس بهزه وراسى مو مريحانى وثقل ....الله يشفينا ويعافينا

ماتخفيش منها طبيعيه ومرات تشعرين براسك ثقيييل عادي جداً تطمني

أبو عبادي 15-02-2017 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نقابي تاجي (المشاركة 1234513)
والله ياجماعة انا اللي بيهون عليا شوية اني بدخل هنا وبفضفض وبحس اني مش لوحدي لاني للاسف مبقدرش اتكلم مع اللي حواليا لانهم مش حاسين ومش مقدرين محدش بيحس غير اللي جرب ربنا يشفينا جميعا ويجعله في ميزان حسناتنا يارب

فعلاً ي اختي والله محد بيحس بينا إلا اللي جرب معاناتنا ربي يشفينا أجمعين عاجلا غير اجل آمين

أبو عبادي 15-02-2017 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسماء صارة (المشاركة 1234517)
آمين يا رب اشفينا أجمعين معك حق كل الأعراض وكل شيء يحدث لنا لن يحس به إلا من هو مثلنا لذا نتمنى أن لا يمس أحدا سليما منه و أن نشفى نحن بإذن الله يا رب يا رب

اللهم آمين يارب العالمين أجمعين

أم محمد حكيم 16-02-2017 04:58 PM

يا جماعه ارجووكم ساعدوني .عوزة أسأل هل شررط انه بعد الخوارج وتوقف القلب ثم يعود بنبضه قويه ولا عاادي ممكن نبضه عاديه.خااايفه .
أصلي انا بحس بتوقف ثم ينبض بس نبضه عاديه مو قويه ويخاف أكون أنا غير الحالات الاخري ويكون الي عندي حاجه غير الخوارج

أبو عبادي 16-02-2017 08:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1234732)
يا جماعه ارجووكم ساعدوني .عوزة أسأل هل شررط انه بعد الخوارج وتوقف القلب ثم يعود بنبضه قويه ولا عاادي ممكن نبضه عاديه.خااايفه .
أصلي انا بحس بتوقف ثم ينبض بس نبضه عاديه مو قويه ويخاف أكون أنا غير الحالات الاخري ويكون الي عندي حاجه غير الخوارج

مرحبا يا أم محمد طبيعي جداً لاتقلقي أبداً تجيني أنا لما أسجد خصوصاً ماتخافيش منها ولابأس عليك

أم محمد حكيم 16-02-2017 08:42 PM

يا أخي أبو عبادي كل الحالات قالو الخوارج توقف نبض ثم يعود بنبضه قوية .انا عندي بتوقف ويعود بنبضه عاديه مش قويه هل عادي

نقابي تاجي 16-02-2017 10:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1234782)
يا أخي أبو عبادي كل الحالات قالو الخوارج توقف نبض ثم يعود بنبضه قوية .انا عندي بتوقف ويعود بنبضه عاديه مش قويه هل عادي

متخافيش ان شاء الله مفيش حاجة هو الوهم بس

نقابي تاجي 16-02-2017 10:14 PM

عايزة احكيلكو حاجة تضحك حصلتلي كتت بشتري حجات من السوق وبعدين وانا هناك سمعت ديك بيأذن وانا اعرف ان الديك لما بيأذن بيبقي شايف ملايكة قولت انا ساعتها بس يبقي ملك الموت جايلي بقا 😂😂😂والله ورجعت البيت زي القردة عادي وفضلت اضحك علي نفسي بجد الوسواس دة مش سهل ابدا بيحول اي حاجة في الدنيا ويخليها تعبر عن الموت

أبو عبادي 17-02-2017 02:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نقابي تاجي (المشاركة 1234808)
عايزة احكيلكو حاجة تضحك حصلتلي كتت بشتري حجات من السوق وبعدين وانا هناك سمعت ديك بيأذن وانا اعرف ان الديك لما بيأذن بيبقي شايف ملايكة قولت انا ساعتها بس يبقي ملك الموت جايلي بقا 😂😂😂والله ورجعت البيت زي القردة عادي وفضلت اضحك علي نفسي بجد الوسواس دة مش سهل ابدا بيحول اي حاجة في الدنيا ويخليها تعبر عن الموت

ههههههه ماتخافيش من الوسواس بس بجد موقف غريب وجميل بنفس الوقت ربي يكتب لك ولنا الشفاء العاجل آمين ويبعد عننا وعنكم الشيطان ووساوسه آمين يارب العالمين

أم محمد حكيم 17-02-2017 02:37 AM

سبحاااااااااان الله .أختي نقابي .واقسم بالله العلي العظيم نفسي الافكاااار بلضبط.اضحكك جيرانا عندهم طيور مربينها فوق السطووح مره كنت قاعده وفجأة سمعت الطيور بتازن كلها.وانا عارفه أن الطيور لما بتازن بيبقي شايفين ملايكه .انا اول ما سمعتهم بيازنوو انا خفففت وقلت هما شافوا ملك الموت جه ولا ايه.الله يشفينا ياااارب.
ولو القطط عملت أصوات في الشارع بخاف بردو .ولو ادام باب شقتي عملت القطه صوت بخاف لأنه بيقولو صوتها معناه مش حلو.

أم محمد حكيم 17-02-2017 02:39 AM

هههههههههههه بالله يا ابو عبادي وصلني بلاخت نقابي تاجي ضروري ايه المشكله لما تكلمني خاص بما أننا نفس البلد

أبو عبادي 17-02-2017 02:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1234862)
هههههههههههه بالله يا ابو عبادي وصلني بلاخت نقابي تاجي ضروري ايه المشكله لما تكلمني خاص بما أننا نفس البلد

على رآسي يا ام محمد الآن ادخلي قسم الشكاوي واعملي موضوع اطلبي فيه التواصل من العضوة نفسها انا مشرف قسم الرد يكون من إدارة الموقع الآن إعملي الموضوع

أبو عبادي 17-02-2017 02:45 AM

في القسم ده يا ام محمد

http://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=48

أم محمد حكيم 17-02-2017 03:16 AM

أخي أبو عبادي لو عملت مواضيع غلط احزفهالي

أبو عبادي 17-02-2017 05:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1234876)
أخي أبو عبادي لو عملت مواضيع غلط احزفهالي

أوك أم محمد أهم شئ إن حبيتي تتواصلي مع الأخوات هنا بدون أرقام أو إيميلات في المواضيع فقط أفتحي موضوع في القسم اللي كتبته لك وهو خاص بالإدارة وراح يتابعوه ويردوا عليك لاتقلقي

الحمدلله دائماً 17-02-2017 10:03 AM

ي لييت فيه احد صاحي ابي اقول حاججه مخوفتني ('
والله عيوني تدمع من النوم ولا قادره من الخوف , خخخوف فظيييييع ('

ي ليت فيه احد صاحي )'

راجية العافية 17-02-2017 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1234338)

والله فعلا كلامك صح ...ودايما بقيت قاعده مع اى حد بنص تركيز او متلغبطه من جواية او ناسية وفاكرة فى نفس الوقت هو شيء مشوش فى نفسى او اللى هو الوسواس دايما خانقنى حتى لو مش بفكر فى فكرة معينه ودايما مش مبسوطة ...يعنى كنت احب استمتع بمشروب معين او حاجه تسلينى دلوقتى بقيت زاهدة اى شييء ومليش نفس لاى متعه

بَحة حزنْ 19-02-2017 12:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1234860)
سبحاااااااااان الله .أختي نقابي .واقسم بالله العلي العظيم نفسي الافكاااار بلضبط.اضحكك جيرانا عندهم طيور مربينها فوق السطووح مره كنت قاعده وفجأة سمعت الطيور بتازن كلها.وانا عارفه أن الطيور لما بتازن بيبقي شايفين ملايكه .انا اول ما سمعتهم بيازنوو انا خفففت وقلت هما شافوا ملك الموت جه ولا ايه.الله يشفينا ياااارب.
ولو القطط عملت أصوات في الشارع بخاف بردو .ولو ادام باب شقتي عملت القطه صوت بخاف لأنه بيقولو صوتها معناه مش حلو.

نفس الحال الله المستعآن
عندنا عصافير ساكته طول اليوم كان عندها اخوي لما جيت بدات تطلع اصووات انا خفت قلت اكيد شافت شي 😓'
اشياء كثيير والله صارت زي كذا وسوست حتى لما الطفل يطالع فوق بالسقف اوسوس اقول شاف شي ! والله متعب هالشي الله يشفيناا

الحمدلله دائماً 19-02-2017 03:10 AM

السلام ععليكم ..
صصباح الخير للجميع ✨.

انا صار لي شهرين يمكن في خناقات مع خطيبي نتعدل يوم ونقلب عشر ايام ..
واليوم احس خلاص نسيت كل المشاكل ورضيت عنه ونسولف نضحك ومبسوطين الحمدلله ..
وخوفت قولت يمكن تصالحت معاه ورضيت عشان خلاص ف النهايه .. استغفر الله
وربي شعور مخوفني ومقلقني جداً جداً ..

أم محمد حكيم 19-02-2017 03:26 PM

ههههههه اختي دمرني الوسواس نفس الافكااار والله العظيم ولو ابني كان بينظر ويسرح في سقف الحجره انا بخاااف وأقول يبقي شايف حاجه وكل شويه أعد انظر في السقف اشوف ايه فيه من الخوف.

أم محمد حكيم 19-02-2017 03:30 PM

اختي الحمد لله .احنا الموسوسين بنربط كل شيء بلموت .وانا أيضا والله ياحبيبتي كنت أنا وزوجي عندنا بعض المشاكل وجاء علينا فتره اتصالحنا وطبعا الوسواس اشتغللل ليه زوجي بقا كويس ومنيح معي أكيد حاجه هتحصل.استغفر الله

نقابي تاجي 20-02-2017 12:32 AM

ماهو دايما الوسواس مبيشتغلش غير لما بنكون مبسوطين او يكون الواحد بيخطط عشان يعمل حاجة يروح مشوار يشتري حاجة يتفسح تلاقي الافكار السوداوية تبدأ تيجي عشان تنكد علينا ربنا يقوينا ويشفينا

أم محمد حكيم 20-02-2017 12:59 AM

اختي نقابي هو انتي البنت دودو

نقابي تاجي 20-02-2017 04:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم محمد حكيم (المشاركة 1235793)
اختي نقابي هو انتي البنت دودو

مش فاهمة دودو مين

أم محمد حكيم 20-02-2017 08:02 PM

كان في عضوة اسمها البنت دودو من مصر قلت يمكن انتي .انتي ليه مش عاوزة نتواصل مع بعض

نقابي تاجي 20-02-2017 09:47 PM

ادعولي ياجماعة جتني نوبة قوية وانا بصلي انا عارفة انه وسواس بس تعبانة جدا وملقتش قدامي غير اني اقولكو ادعولي

الساعة الآن 06:21 AM