نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب نوبات الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=58)
-   -   جرثومة معده سببت اللتهابات ثم وهلع واكتأب ورهاب وسواس اليك القصص وبيدك الحل بأذن الله (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=104880)

ام حمزة ويحي 15-09-2017 04:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مزووون (المشاركة 1300494)
انا لما رحت للطبيب قال كل الناس معهم جرثومه وعادي بس
المشكله للتهبت وزاد الالتهاب
انا معي جرثومه وتخف اعراضها وترجع
معاناه
بس يمدحون العسل للالتهابات
بس احصل وصفة بالاعشاب والعسل عن الجهاز الهضمي
راح اجيبها هنا

انا تعبت من التهاب الاثني عشر ماثر علي جانبي اليمين وكتفي اليمين والضلوع ولما بحس بالالم بكون عصبيه جدااا باخد علاج للالتهاب بس الوجع يخف يومين ويرجع تاني وكمان محافظه علي الاكل ولا باكل حامي ولا مسبك ولا مقلي والله المستعان

سعيد خالد ستان 16-09-2017 08:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي (المشاركة 1300670)
انا تعبت من التهاب الاثني عشر ماثر علي جانبي اليمين وكتفي اليمين والضلوع ولما بحس بالالم بكون عصبيه جدااا باخد علاج للالتهاب بس الوجع يخف يومين ويرجع تاني وكمان محافظه علي الاكل ولا باكل حامي ولا مسبك ولا مقلي والله المستعان

انتي بتتعالجي ف مصر ؟

رهابي مستجد 16-09-2017 02:54 PM

انا عندي اضطرابات بالمعده والم ليس بالقوي عندما يذهب اشعر بالارتياح والراحه النفسية

ام حمزة ويحي 16-09-2017 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيد خالد ستان (المشاركة 1300735)
انتي بتتعالجي ف مصر ؟

اه انا من مصر

أحمد الامبابى 17-09-2017 06:41 PM

اختى ام حمزة ويحيى ... انتى اية اخبارك ووصلتى لاية فى العلاج لسه مستمرة على جاستروفيت ؟ ومش بتاخدى النكسيوم ؟

ام حمزة ويحي 17-09-2017 07:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الامبابى (المشاركة 1300942)
اختى ام حمزة ويحيى ... انتى اية اخبارك ووصلتى لاية فى العلاج لسه مستمرة على جاستروفيت ؟ ومش بتاخدى النكسيوم ؟

اانا مستمره عاجاستروفيت واحيانا اخد النكسيوم لما احس بزياده الحموضه بس الام الاثني عشر بتجيلي من وقت للتاني في موضوع هنا اسمه المعده ثم المعده صاحبه كان كاتبه من حوالي سنتين ولسه كانب النهارده انه خف تماما وانا سالته عالادويه بس لسه مردش..طمني علي حالك انت عامل ايه

أحمد الامبابى 18-09-2017 01:38 AM

والله الحمد لله احسن انا باخد جاستروفيت برضة قبل الاكل بربع ساعة كده مع الاوميبرازول والحمد لله احسن ...

ام حمزة ويحي 18-09-2017 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الامبابى (المشاركة 1300992)
والله الحمد لله احسن انا باخد جاستروفيت برضة قبل الاكل بربع ساعة كده مع الاوميبرازول والحمد لله احسن ...

هو جاستروفيت انا باخد قرصين عالريق قبل الاكل بحوالي بنصف ساعه قرصين قبل النوم واحيانا اخد ديسفلاتيل بعد الاكل ..هو انا بيجيلي وجع خفيف كده بيبقي وراء ضلوعي اليمني وبيسمع في الكتف والظهر من اليمين برضه بيبقي في الغالب بعد الاكل بحوالي ساعتين واحيانا اشعر به خلال النوم هو ده من الاثني عشر تقريبا مش كده هل انت بتحس بشئ في المنطقه دي ..مش عارفه هو مش وجع جامد بس مش مريح اطلاقا وبيوترني جدا وببقي عصبيه جدا منه ولما بيروح برتاح ...ساعات بحس ان عشان انا دايما عليا سترس وضغط لان اولادي صغيرين جدا وقعده في البيت علي طول دا بياخر الشفاء بس انا غصب عني بكون متوتره مش بعرف اتحكم في انفعالاتي لان ولادي اشقيا جدا وبيضربوا بعض كتير وانا اصلا بخاف عليهم جداا

أحمد الامبابى 18-09-2017 06:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي (المشاركة 1300995)
هو جاستروفيت انا باخد قرصين عالريق قبل الاكل بحوالي بنصف ساعه قرصين قبل النوم واحيانا اخد ديسفلاتيل بعد الاكل ..هو انا بيجيلي وجع خفيف كده بيبقي وراء ضلوعي اليمني وبيسمع في الكتف والظهر من اليمين برضه بيبقي في الغالب بعد الاكل بحوالي ساعتين واحيانا اشعر به خلال النوم هو ده من الاثني عشر تقريبا مش كده هل انت بتحس بشئ في المنطقه دي ..مش عارفه هو مش وجع جامد بس مش مريح اطلاقا وبيوترني جدا وببقي عصبيه جدا منه ولما بيروح برتاح ...ساعات بحس ان عشان انا دايما عليا سترس وضغط لان اولادي صغيرين جدا وقعده في البيت علي طول دا بياخر الشفاء بس انا غصب عني بكون متوتره مش بعرف اتحكم في انفعالاتي لان ولادي اشقيا جدا وبيضربوا بعض كتير وانا اصلا بخاف عليهم جداا

انا الموضوع بالنسبة لى نفسى بحت انا مش بحس بأى وجع ممكن اكون بحس بعدم راحة فى المعده او كلبشة فيها
ممكن تكون الضغوط اللى عليكى بتساهم فى تاخر الشفاء او بتزود الموضوع شوية بس اعتقد انها مش السبب فى ده
هو انتى التحسن بيبقا احسن لما بتأخدى النكسيوم مع الجاستروفيت ؟ ولا هو نفس التحسن اللى بتحسى بية لما بتأخدى الجاستروفيت لوحده ؟
دلوقتى انتى لية مش بتأخدى كولونا مع انك ذكرتى انه بيفيدك ؟

ام حمزة ويحي 18-09-2017 08:01 PM

لا تقريبا هو هو انا باخد واحدة نكسيوم لما احس بحموضه او حرقان بفم المعده والكولونا باخده لما بحس بالكلبشه بتاعة المعده ..بس انا بيجيلي بوجع وبيمتد الوجع للظهرمن فوق عاليمين حتي بحس ان الوجع بياثر علي ذراعي اليمين . انت ليه مفكرتش تاخد مع علاج المعده مهدئ للقلق بسيط يعني يمكن يجيب نتيجه اسرع قريت مره ان اصلا قرحة المعده والاثني عشر هي من الامراض النفسوجسديه يعني بتحتاج نوعين من العلاج نفسي وجسدي عشان كدة بدات افكر اروح لدكتور نفسي

سلطان المياحي 19-09-2017 03:19 AM

السلام عليكم اخواني و أخواتي

ا هذي اول مشاركة لي واتمنى بأحسن الأحوال لي ولكم

انا قرأت صاحب موضوع ورأيت هذي حاله نفس حالتي و قرأت بعض من أعضاء بمعاناتهم معضمها شبيهة بحاتي

حالتي انا قبل شهر رمضان المبارك اتتني حاله و هي عبارة عن تنهد أو بالأحرى بضيق في تنفس يعني اتنهد 5 إلى 7 مرات إلى أن احس يدخل هواء في صدري وأحيانا اذا أحس أن أثناء تنهد لم يدخل هواء في صدري يأتيني حاله من قلق و هلع و توتر و خوف من موت وضربات في قلب ارتجف و دايما أشعر بتضيق في الحلق بعد ذالك ذهب إلى شيخ و شرحت حالتي وقالي اني مصاب بالحسد متحرك فاعطاني ماء مقروءة للشرب و للاستحمام وبعض أذكار ولكن لم يكن هناك من تحسن .وانا أحيانا اعاني من حموضة في بعض فترات .... واشعر بشي غريب يلف في بطني واتجشأ كثيرا مثل الألم رحت مستشفى عملت فحص البكتيريا النفخ طلع مافيك بكتيريا أو جرثومة وهذا حاله اتغبتي كثيرا ولا أشعر بطعم الحياة مثل البعض أو مثل قبل

ف ما اعرف ايش فيني
1.هل اني مصاب بالتهاب في معدة . أو أن مصاب بالحسد أم هو حاله نفسية

علما بأن اتتني هذا حاله وانا كان عمري 12 وفي 2013 عاود هذا حاله وقبل سنه تقريبا اتتني هذا حاله علما هذا حاله تذهب تعود

فما هي الحل.

ام حمزة ويحي 19-09-2017 04:46 AM

اخي سلطان الميحي انا كذلك اشعر مثلك بضيق النفس او انك مش قادر تاخد نفسك للاخر لان في شئ ببطنك مضيقه النفس انا ساعات كنت احاول اتثائب حتي احصل علي نفس كامل بس لما الوضع زاد ذهبت للاطباء طلع عندي التهاب المعده بس انا باخد الادويه ويوجد تحسن بس مرجعتش لحالتي الطبيعيه ابدا والله المستعان ويشفيك ويشفينا جميعا

سلطان المياحي 19-09-2017 02:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي (المشاركة 1301145)
اخي سلطان الميحي انا كذلك اشعر مثلك بضيق النفس او انك مش قادر تاخد نفسك للاخر لان في شئ ببطنك مضيقه النفس انا ساعات كنت احاول اتثائب حتي احصل علي نفس كامل بس لما الوضع زاد ذهبت للاطباء طلع عندي التهاب المعده بس انا باخد الادويه ويوجد تحسن بس مرجعتش لحالتي الطبيعيه ابدا والله المستعان ويشفيك ويشفينا جميعا

أخي أحمد هل أنت عملت منظار لكي اكتشف طبيب هذا التهاب في معدة وماهي مده علاج ومتى بدأت هذا العلاج لان ما اعتقد ان حاله ما ترجع الى طبيعتها ف لازم يكون في مشكلة اخرئ

ام حمزة ويحي 19-09-2017 02:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلطان المياحي (المشاركة 1301196)
أخي أحمد هل أنت عملت منظار لكي اكتشف طبيب هذا التهاب في معدة وماهي مده علاج ومتى بدأت هذا العلاج لان ما اعتقد ان حاله ما ترجع الى طبيعتها ف لازم يكون في مشكلة اخرئ

انا عملت تحليل وطلع عندي جرثومة المعدة فابالتالي اكيد التهاب معده واخدت العلاج الثلاثي بعدها وارتحت كام يوم ورجعتلي الضيقه تاني مع الم بالجانب الايمن وزاد جدا مع الصيام فذهبت للدكتور تاني وخلاني اعمل اشعه باريوم علي المعده فبان الالتهاب بالاثني عشر وقالي امشي عالعلاج شهر وبطليه بس انا مقدرتش ابطله لاني لم اتحسن بالكامل بس انا شخصيه قلوقه ومتوتره وعصبيه ف اكيد القولون عصبي والمعده عصبيه عشان كده مش عرفه ارجع طبيعيه. ... نصيحتي ليك جرب ادوية للمعده زي نكسيوم 40قرص عالريق لمده اسبوعين ولو حسيت بالتحسن كمل اسبوعين تانيين بس تركيز اقل وابعج نفسك عن اي توتر وانشاء الله حالتك ترجع زي زمان واحسن

سلطان المياحي 20-09-2017 01:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي (المشاركة 1301201)
انا عملت تحليل وطلع عندي جرثومة المعدة فابالتالي اكيد التهاب معده واخدت العلاج الثلاثي بعدها وارتحت كام يوم ورجعتلي الضيقه تاني مع الم بالجانب الايمن وزاد جدا مع الصيام فذهبت للدكتور تاني وخلاني اعمل اشعه باريوم علي المعده فبان الالتهاب بالاثني عشر وقالي امشي عالعلاج شهر وبطليه بس انا مقدرتش ابطله لاني لم اتحسن بالكامل بس انا شخصيه قلوقه ومتوتره وعصبيه ف اكيد القولون عصبي والمعده عصبيه عشان كده مش عرفه ارجع طبيعيه. ... نصيحتي ليك جرب ادوية للمعده زي نكسيوم 40قرص عالريق لمده اسبوعين ولو حسيت بالتحسن كمل اسبوعين تانيين بس تركيز اقل وابعج نفسك عن اي توتر وانشاء الله حالتك ترجع زي زمان واحسن

بس يا اختي انتي مصاب بجرثومة ف تسبب بالتهاب ف انا مو مصاب بجرثومة فهل أصيب بالتهاب بدون جرثومة؟

الساعة الآن 09:33 PM