قديم 07-03-2017, 08:09 AM   #2
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

الصورة الرمزية * واحد من الناس *
* واحد من الناس * متواجد حالياً

اسف قطعت الموضوع لظروف...
قال الله تعالي.ومن اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا..صدق الله العظيم
طيب يعني ايه معيشة ضنكا يعني في شقاء وتعاسة..خد عندك شقاء في نفسه وماله واولاده وزوجته عايش في تعاسة...طيب يا عمنا في ناس كفرة ومش مريضة بالمرض ده...اقولك صح ولكن عنده شقاء من نوع تاني...طيب هل المرض كله ابتلاء ولا عقاب....حنعرف اذاي...لو دعيت ربنا وصبرت وحمدت الله وعملت الفرائض عمره ما يبقى عقاب ابدا وهنا قيمة الصبر والتصبر
طيب انا بلتزم شهر شهرين او تلاته وبرجع تاني....ليه بنرجع...لاننا نهمل قيمة الاستغفار والدعاء والتضرع لله ...ادعي لنفسك يا اخي المؤمن وابكي لله علي معصيتك وضعفك وعجزك اليس الله يعلم بمرضنا وعجزنا وكسلنا وادويتنا ومعاناتنا ام لا....يا اخي الله كريم جواد ربنا يقدر يشفينا كلنا بقوله كن فيكون...ولكنه يريد من الصبر والدعاء والتقرب اليه ومناجاته والتذلل اليه...له حكمة في ذلك..نحن نترك نفسنا للنفس والشيطان والله يريد منا التوبة والرجوع اليه....وساعتها سيكون مرضنا في هذه الحالة وسام شرف علي جباهنا نلقاه به يوم العرض عليه سيعذرنا علي مرضنا عساه يكتبنا من الصابرين.. طيب انا التزمت بس حاسس اني احسن من غيري او منتفخ بالعبادة...هذا الشيء خطر جدا العبادة ليست انت تتعامل مع الناس انهم العصاة وانت المهتدي.....احذر كلما ازددت في العبادة كلما تواضعت واقررت بذنوبك......طيب ايه علاقة ده كله بكمياء المخ...اقولك ما اسم مضادات الذهان مثلا الم يسموها المطمئنات الكبرى نعم تطمئن النفوس والعقول جميل اوي....الم يقول الله تعالى ...بسم الله الرحمن الرحيم...الا بذكر الله تطمئن القلوب.......صدق الله العظيم......طيب يعني اسيب الدوا والا المريض الذهاني نسيبه من غير دوا....اقولك في الحالة الذهانية النشطة لازم علاج عند دكتور طبعا لان المريض اصبح فريسة ولكن بعدما تستقر حالته ويدري عن نفسه لازم يتأهل في دينه ودنياه ويعرف ان علاج السبب الرئسي اهم من علاج الاعراض..ومالمانع ان يفعل الاثنين......لكن بعض الاطباء جشعين تجار بمعنر اصح ابحثوا عن دكتور شاطر يتقي الله...وتمنياتي القلبية بالشفاء لي ولكم راجيا الله ان يتوب علينا ويغفر ذنوبنا وسامحوني اني اخطأت التعبير او الاسلوب والله ولي التوفيق