المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

عاوزة حل

السلام عليكم رمضان مبارك اولا انا بعتذر عن كثرة الشكوي بس والله مش بايدي انا بس بدور علي حل اما موضوعي هو عن الوسواس طبعا ههه بس المرة دي وسواس

قديم 26-06-2015, 07:10 AM   #1
نورهان امين
عضو نشط

الصورة الرمزية نورهان امين
نورهان امين غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
عاوزة حل

السلام عليكم
رمضان مبارك
اولا انا بعتذر عن كثرة الشكوي بس والله مش بايدي انا بس بدور علي حل
اما موضوعي هو عن الوسواس طبعا ههه بس المرة دي وسواس المرض يعني بحاول اخلص من واحد يطلعلي التاني يعني والله مكنتش عاوزة اوصل للمرحلة دي مكنتش عاوزاه يتمكن مني زي وسواس الموت بس انا اساسا فيه حاجات غريبة بتحصل بجسمي من اول ما جاني الوسواس مش قادرة اطنشها خصوصا بعد ما اختكم الناصحة قرات عن جميع انواع السرطانات واعراضهم ويمكن كمان اتاثرت شوية بامي الله يشفيها علشان هي عندها سرطان الثدي بس انا مكنتش بفكر في الموضوع كتير بالعكس كان عندي امل كبير في الشفاء لاني سمعت ان فيه ناس كتيرر تعافوا من المرض ده بس بعد ما حصل اللي حصل بقيت بوسوس علي نفسي يعني اذا مامتش موته طبيعية بمرض مرض خطير وبموت الكهم ان عمري قصير وخلاص
حاجة كمان ودي الاهم اني لما بجي ادعي مثلا ان ربنا يبلغني ليلة القدر او يوفقني بامتحاناتي شيء يقولي انتي منافقة وقلبك متعلق بالدنيا وعايزة تعيشي وحلاص ومتتعبيش نفسك انتي هتموتي كده كده وبالتالي يكون عندي شك ان ربنا هيستجيب للدعاء وده سوء ظن بالله
بجد الحكاية دي تعبتني ومش عارفة اخلص منها ازاي
اسفة علي الاطالة
دمتم بخير ان شاء الله

المصدر: نفساني

قديم 26-06-2015, 07:33 AM   #2
قلب طيب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية قلب طيب
قلب طيب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورهان امين مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
رمضان مبارك
اما موضوعي هو عن الوسواس طبعا ههه بس المرة دي وسواس المرض يعني بحاول اخلص من واحد يطلعلي التاني يعني والله مكنتش عاوزة اوصل للمرحلة دي مكنتش عاوزاه يتمكن مني زي وسواس الموت بس انا اساسا فيه حاجات غريبة بتحصل بجسمي من اول ما جاني الوسواس مش قادرة اطنشها خصوصا بعد ما اختكم الناصحة قرات عن جميع انواع السرطانات واعراضهم ويمكن كمان اتاثرت شوية بامي الله يشفيها علشان هي عندها سرطان الثدي بس انا مكنتش بفكر في الموضوع كتير بالعكس كان عندي امل كبير في الشفاء لاني سمعت ان فيه ناس كتيرر تعافوا من المرض ده بس بعد ما حصل اللي حصل بقيت بوسوس علي نفسي يعني اذا مامتش موته طبيعية بمرض مرض خطير وبموت الكهم ان عمري قصير وخلاص
حاجة كمان ودي الاهم اني لما بجي ادعي مثلا ان ربنا يبلغني ليلة القدر او يوفقني بامتحاناتي شيء يقولي انتي منافقة وقلبك متعلق بالدنيا وعايزة تعيشي وحلاص ومتتعبيش نفسك انتي هتموتي كده كده وبالتالي يكون عندي شك ان ربنا هيستجيب للدعاء وده سوء ظن بالله
اسفة علي الاطالة
دمتم بخير ان شاء الله
انا هعلق بس على الجزء الاخير ..انا كانت بتجينى حاجات زى دى واتعاملت معاها بانى اقول لنفسى انا هدعى وخلاص - والوسواس يقولى انى منافق - انا اقوله منافق منافق انا عايز ابقى منافق واكمل دعائى عادى
برده كانت فيه ملحوظه استمعتها من د صلاح الراشد انو كان بيقول لاى انسان موسوس اذا اراد ان يذكر الله -عز وجل - او يدعى (مش لازم انو يفكر بالكلمات اللى بيدعى بيها او بيذكر ربنا بيها ) على حسب قوله لان النبى صلى الله عليه وسلم قال فى احاديثه : من قال مثلا (سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ) فقد قال ( من قال ) ولم يقول من قال بتدبر او بتفكر بمعنى ان الانسان الموسوس مطلوب منه ان يقول الذكر والدعاء فقط مش شرط انه يقوله بتدبر (هذا على حسب كلام د صلاح الراشد ) وانا جربت الموضوع ده واتى بنتيجه جيده جدا .

قديم 26-06-2015, 02:07 PM   #3
راضية بالقدر
عضـو مُـبـدع
و ما كان ربك نسيا

الصورة الرمزية راضية بالقدر
راضية بالقدر غير متواجد حالياً

الدولهـ
Algeria
 الجنس ~
Female

اقتباس:
السلام عليكم
رمضان مبارك
اسفة علي الاطالة
دمتم بخير ان شاء الله
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أختي أخبرتك في موضوع سابق لك أن وسواس الموت غالبا ما يصاحبه وسواس الأمراض و الأحلام
المهم المطلوب دوما و مع أي وسواس هو التجاهل التاااااااام
أما ما تشعرين به فهو وهم ،، أنت تتخيلين الأعراض التي قرأت عنها
نصحتك ألا تبحثي عن أي فكرة و لا عرض و لا حلم و لكنك فعلت و هذه كانت النتيجة
نحن نتأثر بالكلمة فكيف إذا ما قرأت عن الأمراض الخطيرة عافانا الله و إياك

أختي هدئي نفسك و فكري بمنطقية
قولي أنا بصحة جيدة و لله الحمد ،، أنا بخير ،، ما أشعر به غير حقيقي ،، ما أشعر به ناتج عن أفكار مخزنة في عقلي الباطن ،، الواقع مختلف ،، المشكلة في نظرتي للواقع

أما عن الدعاء و العلاقة بالله عموما سبحانه جل في علاه فإن المعاناة واحدة
و لكن جاهدي نفسك
لو لم تكن في الدعاء فائدة لما أمرنا به الله سبحانه و تعالى ،، الله أمرنا بالدعاء و وعدنا بالإجابة
قال تعالى : ﴿وَقَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِي أسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ( 60)﴾. [سورة غافر]
فلا تقولي دعوت و لم يستجب لي فأقدارنا لا تسير وفق هوانا بل يسيرها الله بحكمته التي فيها خير كثير لنا لا ندركه بعقولنا القاصرة و إنما نحن نأخذ بالأسباب و الله أدرى بمصلحتنا منا
و في كل مرة تذكري حديث النبي صلى الله عليه وسلم حين قال : لا يرد القدر إلا بالدعاء
لذا استمري في الدعاء و أي عبادة أخرى و إن لم تشعري بتلك الحلاوة المعهودة فالله يعلم مرضك و الله يعلم أن الأمر خارج عن إرادتك و الله يعلم أنك تعانين حتى تعبديه على الوجه الذي يستحقه و تجاهدين نفسك و الشيطان حتى لا تستسلمي و تأكدي أن كل ما سبق لن يضيع سدى
استمري و لا تقنطي من رحمة الله فرحمته وسعت كل شيء ،، ركزي شيء فكيف بعبد من عباده المؤمنين

أسأل الله أن يشفيني و إياك و كل مرضى المسلمين

قديم 26-06-2015, 07:27 PM   #4
انعكاسات
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية انعكاسات
انعكاسات غير متواجد حالياً

طبيعي كلنا مع الوسواس نروح نبحث بالنت على الاعراض و نبدأ نتوهم الاعراض
ويرجع لنا الخوف والقلق والتوتر
نصيحه تجاهلي الأفكار هذي و وسوسة الامراض
مسألة الدعاء اعتقد الاغلب مر فيها
انتي ادعي وربي يعرف اللي بداخلك
يعرف انك تعانين من وسوسه ومن خوف وقلق فخلاص توكلي على الله
حتى لو كان الوسواس يقول لك انتي منافقه وتبغين الدنيا ووووو ....... ادعي وبس
حاولي تسترخين و ترتاحين وتهدين اعصابك و تتاهلين الاعراض قد ما تقدرين

تحياتي

قديم 26-06-2015, 09:14 PM   #5
باكريمه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية باكريمه
باكريمه غير متواجد حالياً

حاولي لا تقرين هذي مواضيع كثيره لان نحن الموسوسين كل شئ نفكر فيه وكل شئ نقرا عنه او نسمع عنه نتأثر فيه بشكل كبير عن غيرنا ،انا احيانا يكون الي خاطر اكل عادي بس احيانا افقد الشهية ومو خاطري الاكل لان وسواس يلعب دوره واجلس اخاف من الاكل اني اختنق او ازاوع وكذا واجلس اذكر قصص عن الاشخاص متوفين والاكل و بعدها افقد الشهية 😢 ف احاول أتجاهل الافكار احيانا اقدر واحيانا لا ف هذا حالنا نحن موسوسين ومسألة دعاء ادعي وطنشي كلام الي يدور داخلك

قديم 26-06-2015, 11:01 PM   #6
محور إرتكاز
عضو نشط

الصورة الرمزية محور إرتكاز
محور إرتكاز غير متواجد حالياً

اولا نحن نقدر حالتك ولابد ان تعلمي وتتاكدي انه وسواس فقط
الوسواس يجعلك تحس وتتيقن انك مريض او بيجيك شي
الحل هو الاختلاط بالناس والنشاطات الهادفه فقط لاغير
نصحنا كثيرا وللاسف مافي احد يبغا يتعالج الكل بيشتكي ماحد يبغا يطبق ربع كلامنا

امانة تعبت منكم اكثر ماتعبت من وسواسي والله

تحياتي

قديم 27-06-2015, 11:35 AM   #7
نورهان امين
عضو نشط

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلب طيب مشاهدة المشاركة
انا هعلق بس على الجزء الاخير ..انا كانت بتجينى حاجات زى دى واتعاملت معاها بانى اقول لنفسى انا هدعى وخلاص - والوسواس يقولى انى منافق - انا اقوله منافق منافق انا عايز ابقى منافق واكمل دعائى عادى
برده كانت فيه ملحوظه استمعتها من د صلاح الراشد انو كان بيقول لاى انسان موسوس اذا اراد ان يذكر الله -عز وجل - او يدعى (مش لازم انو يفكر بالكلمات اللى بيدعى بيها او بيذكر ربنا بيها ) على حسب قوله لان النبى صلى الله عليه وسلم قال فى احاديثه : من قال مثلا (سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ) فقد قال ( من قال ) ولم يقول من قال بتدبر او بتفكر بمعنى ان الانسان الموسوس مطلوب منه ان يقول الذكر والدعاء فقط مش شرط انه يقوله بتدبر (هذا على حسب كلام د صلاح الراشد ) وانا جربت الموضوع ده واتى بنتيجه جيده جدا .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راضية بالقدر مشاهدة المشاركة
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أختي أخبرتك في موضوع سابق لك أن وسواس الموت غالبا ما يصاحبه وسواس الأمراض و الأحلام
المهم المطلوب دوما و مع أي وسواس هو التجاهل التاااااااام
أما ما تشعرين به فهو وهم ،، أنت تتخيلين الأعراض التي قرأت عنها
نصحتك ألا تبحثي عن أي فكرة و لا عرض و لا حلم و لكنك فعلت و هذه كانت النتيجة
نحن نتأثر بالكلمة فكيف إذا ما قرأت عن الأمراض الخطيرة عافانا الله و إياك

أختي هدئي نفسك و فكري بمنطقية
قولي أنا بصحة جيدة و لله الحمد ،، أنا بخير ،، ما أشعر به غير حقيقي ،، ما أشعر به ناتج عن أفكار مخزنة في عقلي الباطن ،، الواقع مختلف ،، المشكلة في نظرتي للواقع

أما عن الدعاء و العلاقة بالله عموما سبحانه جل في علاه فإن المعاناة واحدة
و لكن جاهدي نفسك
لو لم تكن في الدعاء فائدة لما أمرنا به الله سبحانه و تعالى ،، الله أمرنا بالدعاء و وعدنا بالإجابة
قال تعالى : ﴿وَقَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِي أسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ( 60)﴾. [سورة غافر]
فلا تقولي دعوت و لم يستجب لي فأقدارنا لا تسير وفق هوانا بل يسيرها الله بحكمته التي فيها خير كثير لنا لا ندركه بعقولنا القاصرة و إنما نحن نأخذ بالأسباب و الله أدرى بمصلحتنا منا
و في كل مرة تذكري حديث النبي صلى الله عليه وسلم حين قال : لا يرد القدر إلا بالدعاء
لذا استمري في الدعاء و أي عبادة أخرى و إن لم تشعري بتلك الحلاوة المعهودة فالله يعلم مرضك و الله يعلم أن الأمر خارج عن إرادتك و الله يعلم أنك تعانين حتى تعبديه على الوجه الذي يستحقه و تجاهدين نفسك و الشيطان حتى لا تستسلمي و تأكدي أن كل ما سبق لن يضيع سدى
استمري و لا تقنطي من رحمة الله فرحمته وسعت كل شيء ،، ركزي شيء فكيف بعبد من عباده المؤمنين

أسأل الله أن يشفيني و إياك و كل مرضى المسلمين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انعكاسات مشاهدة المشاركة
طبيعي كلنا مع الوسواس نروح نبحث بالنت على الاعراض و نبدأ نتوهم الاعراض
ويرجع لنا الخوف والقلق والتوتر
نصيحه تجاهلي الأفكار هذي و وسوسة الامراض
مسألة الدعاء اعتقد الاغلب مر فيها
انتي ادعي وربي يعرف اللي بداخلك
يعرف انك تعانين من وسوسه ومن خوف وقلق فخلاص توكلي على الله
حتى لو كان الوسواس يقول لك انتي منافقه وتبغين الدنيا ووووو ....... ادعي وبس
حاولي تسترخين و ترتاحين وتهدين اعصابك و تتاهلين الاعراض قد ما تقدرين

تحياتي
شكرا ليكم
مع أن حكاية التطنيش صعبة مع وسواس المرض بس انا بحاول
وحكاية الدعاء ارجو من الله أنه يتقبل منا
انا كنت بسال علي أساس الحديث اللي قاله الرسول صلي الله عليه وسلم لما ربنا يقول لعباده "انا عند ظن عبدي بي.........."
والايه الكريمة "والظانين بالله ظن السوء عليهم دائرة السوء"
كمان سمعت من دكتور قبل كده أن الانسأل هو اللي بيقول لجسم يبقي ازاي يعني لوقا انا همرض هيمرض ولو قال أنا هتعافي هيتعافي وده تبع قانون اسمه قانون الجذب تقريبا
يعني خايفة لحكاية تتقلب ضدي في النهاية ربنا يستر
رمضانظم كريم أن شاء الله

قديم 27-06-2015, 11:48 AM   #8
نورهان امين
عضو نشط

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باكريمه مشاهدة المشاركة
حاولي لا تقرين هذي مواضيع كثيره لان نحن الموسوسين كل شئ نفكر فيه وكل شئ نقرا عنه او نسمع عنه نتأثر فيه بشكل كبير عن غيرنا ،انا احيانا يكون الي خاطر اكل عادي بس احيانا افقد الشهية ومو خاطري الاكل لان وسواس يلعب دوره واجلس اخاف من الاكل اني اختنق او ازاوع وكذا واجلس اذكر قصص عن الاشخاص متوفين والاكل و بعدها افقد الشهية 😢 ف احاول أتجاهل الافكار احيانا اقدر واحيانا لا ف هذا حالنا نحن موسوسين ومسألة دعاء ادعي وطنشي كلام الي يدور داخلك
السلام عليكم بالنسبة لحكاية ربط الموت بالأكل دي فضلت معايا فترة طويلة
لاني بفتكر دايما حكايات الناس اللي مات و والناس يحكو ويقولو دي كان طالب يأكل كذا كأنه كان حاسس انها آخر اكلة في حياته ههههه طبعا دا كله هبل
وانا أفتكر واترعب وكانت بتعدي عليا أيام مكنتش باكل أي حاجة وفي اكلات معينة مكنتش أقرب منها ابدا ويمكن لحد دلوقتي
بس الموضوع خف شويه يعني بقول لنفسي اعمل ايه يعني هموت من الجوع هههههه
كمان اختي راضية بالقدر كانت قالت قبل كده اذا قالك الوسواس اذا عملتي كذا وتموت اعملي العكس وانا بقي طبقته علي الحكاية دي ونجحت فعلا ههههه
عادي يا حبيبتي حاولي تعيشي حياتك
شكرا للنصيحة
رمضان كريم

قديم 27-06-2015, 11:55 AM   #9
نورهان امين
عضو نشط

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محور إرتكاز مشاهدة المشاركة
اولا نحن نقدر حالتك ولابد ان تعلمي وتتاكدي انه وسواس فقط
الوسواس يجعلك تحس وتتيقن انك مريض او بيجيك شي
الحل هو الاختلاط بالناس والنشاطات الهادفه فقط لاغير
نصحنا كثيرا وللاسف مافي احد يبغا يتعالج الكل بيشتكي ماحد يبغا يطبق ربع كلامنا

امانة تعبت منكم اكثر ماتعبت من وسواسي والله

تحياتي
السلام عليكم يا استاذ نبيل
صدقني انا بحاول أعالج نفسي دلوقتي
أساسا انا بدأت من فترة وكنت اتحسن فعلا بس رجع من جديد وأسوأ من الأول كمان
وطبعا عارفة أن كل دي وساوس ولولا كده كان زماني لفيت علي كل مستشفيات البلد علشان اعمل التحاليل والفحوصات اللازمة هههههه
بس كنت حابة أسأل عن حاجة خصوصا انا مبرحش لدكتور نفسي ومحدد يعرف الحكاية دي من أهلي
وطبعا تعبك فوق راسنا ووجودك معانا هنا اكبر دليل علي تواضعك اسأل الله أن يجعله في ميزان حسناتك
وشكرا للنصيحة
رمضان كريم

قديم 27-06-2015, 05:33 PM   #10
سميرمغربي
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية سميرمغربي
سميرمغربي غير متواجد حالياً

كل هذه اوهام لا اساس لها و تزداد كلما تجاوبتي معها حاول تنسيها وركز على دراستك و على ما ينفعك و لا تضيع وقتك في هذه الوساوس

قديم 28-06-2015, 02:04 AM   #11
باكريمه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية باكريمه
باكريمه غير متواجد حالياً

اقتباس:
السلام عليكم بالنسبة لحكاية ربط الموت بالأكل دي فضلت معايا فترة طويلة
لاني بفتكر دايما حكايات الناس اللي مات و والناس يحكو ويقولو دي كان طالب يأكل كذا كأنه كان حاسس انها آخر اكلة في حياته ههههه طبعا دا كله هبل
وانا أفتكر واترعب وكانت بتعدي عليا أيام مكنتش باكل أي حاجة وفي اكلات معينة مكنتش أقرب منها ابدا ويمكن لحد دلوقتي
بس الموضوع خف شويه يعني بقول لنفسي اعمل ايه يعني هموت من الجوع هههههه
كمان اختي راضية بالقدر كانت قالت قبل كده اذا قالك الوسواس اذا عملتي كذا وتموت اعملي العكس وانا بقي طبقته علي الحكاية دي ونجحت فعلا ههههه
عادي يا حبيبتي حاولي تعيشي حياتك
شكرا للنصيحة
رمضان كريم
هيه وهذا الي احاول اسوي عكس بس مو دوم هذا الإحساس يعني احيانا احس بشهية لاكل احيانا لا حالات تجي وتروح وان شاء الله والعفو ولو