المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

نوبات غريبة واعراض هلع وتوتر

قصتي بدأت منذ 6 شهور اتتني دوخة وبرودة فجأة وذهبت بعدها بيوم اتاني الم رأس و اذان و رفرفة بالقلب لمدة 4 ايام بعدها كنت طبيعي فجأة اتتني برودة

قديم 09-06-2016, 02:35 AM   #1
حمزةصباغ
عضو فعال

الصورة الرمزية حمزةصباغ
حمزةصباغ غير متواجد حالياً

نوبات غريبة واعراض هلع وتوتر

قصتي بدأت منذ 6 شهور اتتني دوخة وبرودة فجأة وذهبت بعدها بيوم اتاني الم رأس و اذان و رفرفة بالقلب لمدة 4 ايام
بعدها كنت طبيعي فجأة اتتني برودة ودقات قلب سريعة جدا وتنميل بالرجلين وشعور بالاحتضار ذهبت الى المشفى وقالو ليس هناك شيء
عدت ثاني يوم وعملت تحاليل عاملة ( ايكو قلب جهد وتخطيط قلب ايكو امعاء دم عام فحص كبد الايدز الغدة الدرقية كالسيوم الحمى وكل ما اخترع الطب من تحاليل ) وقالو لي ليس هناك بك شيء فقط زيادة بسيطة في خضاب الدم
استمرت اعراضي لمدة شهرين وكانت متغيرة يومان برودة بالقدمين قوية جداً بعدها بيومين استيقظ على دقات قلب سريعة جداً وقلق
بدأت تظهر نقاط حمراء حجمها برأس دبوس على زند يدي احيانا اعاني من ضيق تنفس حاد ،
بعض الاحيان تأتيني نوبة تبدا ببرودة القدمين ويرتعش جسدي وابرد جدا ويدق قلبي وتستمر دقائق او ربع ساعة او اكثر وتذهب
اصبحت ارى خطوط زرقاء في قدماي اعتقد انها شعيرات دموية فقدت شهيتي جدا وكان وزني 85 اصبح 66 واصبحت اتناول وجبة واحدة غصب
بعد الشهرين كنت اقضي حاجتي رأيت نزيف دم بعد البراز وكان دم احمر طبيعي جدا ،، ذهبت الى طبيب هضمية وعمل لي منظار سفلي ،، وكل شيء كان سليم هناك بويلبات في المستقيم فقط ونزعها وذهبت الى المخبر وكانت سليمة ،، اعطاني دواء التهاب و منظم امعاء
بقيت شهر ووما زال الدم مستمر لكن ليس نزيف ك اول مرة بل اصبح ملاصق بالبراز وبقي لونه احمر طبيعي والشك بدأ يلعب برأسي اني لدي مرض خطير
ذهبت الى طبيب اخر جراحة عامة قال لي ممكن ان تكون جروح ميكروبية وكتب لي دواء اخر تناولته لاسبوعات وذهب الدم ولم يعد الحمدلله ..
لكن اعراضي ما زالت مستمرة احس بكتمة بصدري احيانا نغزات في القلب .. احيانا يدق دقتين بقوة القلب .. برودة في القدمين قوية جدا تذهب وتعود. دوخة او غثيان الم في رأس او في الاذان . واحيانا احس بعضام صدري رح تطلع من مكانها من شدة ضيق تنفسي واختناقي احيانا احس بنبضات في رجليي او الافخاد .. تظهر احياني على الافخاد كدمات لونها صفراء تذهب وتعود ،،نوبة مفاجئة برودة جسم قوية ورعشة وضيق تنفس وخوف من الموت ..احس شي يمشي بعروقي برودة تمشي الاعراض كثيرة ولا تأتي مع بعض
بدأت احس اني يجب ان ارى طبيب نفسي او مشكلتي نفسية بسبب اني اصبحت انزعج وانفعل من ابسط كلمة واتوتر واشعر بالملل والخوف الدائم
بالاضافة اني قد مررت بصدمة خيانة عاطفية من سنة واثرت بشخصيتي وقد كتمت بقلبي كثيرا ، وعشت فترة وحيداً
وبعيد عن اهلي وعشت فترة وحيد كل الوقت اقضيه على الانترنت
بالاضافة اني لا ارتاح الا عندما اقرأ قرأن وبدأت بالصلاة لاني كنت بعيد عن ربي والدين كثيرا
لكن احيانا عندما اصلي احس بالاختناق وبس اخلص واطلع من المسجد ارتاح
اسف جداً على الاطالة لكن والله تعبت كثيرا ولا اعرف مشكلتي هل هية حسد ومس ،، ام هرع قلق نفسي او شيء يجب علاجه
المصدر: نفساني

قديم 09-06-2016, 12:02 PM   #2
زمالك يا حبي
مراقب إداري
AHMED MOHAMMED ZAMALEK.SC

الصورة الرمزية زمالك يا حبي
زمالك يا حبي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اللي يقدر يكتب موضوع زي ده بالتفصيل ده يبقي باختصار عنده هلع وتوتر

شوف يا بيه كل دي اعراض هلع
ولكن هسألك سؤال هل زرت طبيب نفسي وشرحت له الحاله

لو عندك مس مش هتعرف تصلي ولا تصوم ولا تقرا قران حتي الرقيه الشرعيه لما تسمعها مش هتبقي على بعضك وهتهرب ده بخصوص المس
وانا استبعده بما انك طبعا بتصلي وبتقرأ قران

لكن باقي الاعراض هلع
البروده هلع بتبدأ من القدمين واحيانا تحس بيها في الجسم واحيانا تحس برجفه في القدمين
وانك مش قادر تقف وضعيف
وتبدأ الهلاوس بقي تشتغل
الشريان لونه ازرق والمفروض يبقي احمر او موف ووكده
ومره تقول لنفسك انا قلبي بيدق ليه وهو حضرتك عايزه يقف والا ايه يا باشا ههههههههههه
سبحان الله القلب بيدق طول اليوم طبقا للمجهود عشان يقدر يضخ الدم لو بتجري هيدق جامد عشان يضخ الدم لاجزاء الجسم لو هادي هيدق خفيف وهكذا

لكن يدق سريع وانت هادي ده معناه هلع ببساطه اعمل حاجه كويسه لما يدق وانت هادي اقف واتحرك وامشي وانزل سلم ببساطه وارجع تاني كده انتي هتعمل منطل لعقلك ان دق القلب سببه مجهود دي نقطه

التانيه لازم تراجع طبيب نفسي العلاج متوفر وموجود ومفيش اي ضرر وكذلك النوبات امرها سهل والهلع امره سهل عالجه وشوف النتيجه بعد فتره وباذن الله خير ولا تقلق خالص
وارجع لينا تاني هنا وقولنا عملت ايه مع الدكتور

قديم 09-06-2016, 12:57 PM   #3
حمزةصباغ
عضو فعال

الصورة الرمزية حمزةصباغ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زمالك يا حبي مشاهدة المشاركة
اللي يقدر يكتب موضوع زي ده بالتفصيل ده يبقي باختصار عنده هلع وتوتر

شوف يا بيه كل دي اعراض هلع
ولكن هسألك سؤال هل زرت طبيب نفسي وشرحت له الحاله

لو عندك مس مش هتعرف تصلي ولا تصوم ولا تقرا قران حتي الرقيه الشرعيه لما تسمعها مش هتبقي على بعضك وهتهرب ده بخصوص المس
وانا استبعده بما انك طبعا بتصلي وبتقرأ قران

لكن باقي الاعراض هلع
البروده هلع بتبدأ من القدمين واحيانا تحس بيها في الجسم واحيانا تحس برجفه في القدمين
وانك مش قادر تقف وضعيف
وتبدأ الهلاوس بقي تشتغل
الشريان لونه ازرق والمفروض يبقي احمر او موف ووكده
ومره تقول لنفسك انا قلبي بيدق ليه وهو حضرتك عايزه يقف والا ايه يا باشا ههههههههههه
سبحان الله القلب بيدق طول اليوم طبقا للمجهود عشان يقدر يضخ الدم لو بتجري هيدق جامد عشان يضخ الدم لاجزاء الجسم لو هادي هيدق خفيف وهكذا

لكن يدق سريع وانت هادي ده معناه هلع ببساطه اعمل حاجه كويسه لما يدق وانت هادي اقف واتحرك وامشي وانزل سلم ببساطه وارجع تاني كده انتي هتعمل منطل لعقلك ان دق القلب سببه مجهود دي نقطه

التانيه لازم تراجع طبيب نفسي العلاج متوفر وموجود ومفيش اي ضرر وكذلك النوبات امرها سهل والهلع امره سهل عالجه وشوف النتيجه بعد فتره وباذن الله خير ولا تقلق خالص
وارجع لينا تاني هنا وقولنا عملت ايه مع الدكتور

اخي الكريم مشكور ع جوابك واهتمامك ،،
انا رحت لدكتور نفسي وقال لي اني مصاب ب مرض اسمه القلق المعم
وقعد يشرحلي ساعة لكن تكلم اكثر من ما انا تكلمت وما تركلي مجال حسيت اني ما ارتحتله
و وصفلي علاج الريميرون ع شان شهية والنوم ، و دواء ثاني اسمه لوسترال
وانا بصراحة خفت من الادوية النفسية وقلت يسولي اكتئاب ف رحت وسألت شخص صيدلي يعرف بالادوية
وقلي يسولك ادمان او اعراض انسحابية بلاش تاخد دوا وخليك متابع صلاة و قرأة و روح عن بالك
واهم شي اتزوج ههههه تلاقي الاعراض تروح
فوتني بدوامة ما بعدها دوامة
!

قديم 09-06-2016, 01:05 PM   #4
زمالك يا حبي
مراقب إداري
AHMED MOHAMMED ZAMALEK.SC

الصورة الرمزية زمالك يا حبي
زمالك يا حبي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزةصباغ مشاهدة المشاركة
اخي الكريم مشكور ع جوابك واهتمامك ،،
انا رحت لدكتور نفسي وقال لي اني مصاب ب مرض اسمه القلق المعم
وقعد يشرحلي ساعة لكن تكلم اكثر من ما انا تكلمت وما تركلي مجال حسيت اني ما ارتحتله
و وصفلي علاج الريميرون ع شان شهية والنوم ، و دواء ثاني اسمه لوسترال
وانا بصراحة خفت من الادوية النفسية وقلت يسولي اكتئاب ف رحت وسألت شخص صيدلي يعرف بالادوية
وقلي يسولك ادمان او اعراض انسحابية بلاش تاخد دوا وخليك متابع صلاة و قرأة و روح عن بالك
واهم شي اتزوج ههههه تلاقي الاعراض تروح
فوتني بدوامة ما بعدها دوامة
!

يا باشا ما هو القلق والاكتئاب بييجي بعد الهلع على طول هو حضرتك مفكر العكس على فكره موضوع الادمان ده بيكون للمهدئات فقط اما الدواء المعالج مش ادماني راجع طبيب كويس

قديم 09-06-2016, 02:33 PM   #5
اطياف الامل
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية اطياف الامل
اطياف الامل غير متواجد حالياً

اخي هاذي نوبات هلع ونوبات الهلع عبارة عن توتر وقلق وخوف فقط وليست خطيرة على الجسم ولا على العقل وبيصاحبها وسواس اللي تتسمى الافكار السلبية واصل الافكار السلبية من الشيطان والهلع يودي الى الاكتئاب لن تموت ولن تفقد عقلك كلها وهم وكذب وخدعة من الشيطان
ارقي نفسك بالاول
عندك الشيخ عبدالله الخليفة كويس للرقية اكتب عنه بقوقل وله منتدى يعالج عن بعد
او ارقي نفسك بالبقرة وحاول تختم القران بنية العبادة والشفاء
صلي صلاتك بوقتها والنوافل
صلاة الليل والدعاء
الاستغفار
وطنش قول مجرد قلق ولن يصيبني الا ماكتبه الله لي

واذا تعبت خذ سيروكسات او السيبرالكس ولها اعراض جانبية زي اي دواء تستكر شهر الاعراض وبعدها حتختفي وحتحس بعدها انك رجعت طبيعي ومع العلاج السلوكي والرقية والعلاج الاجتماعي حيروح ذا كله

قديم 09-06-2016, 02:41 PM   #6
حمزةصباغ
عضو فعال

الصورة الرمزية حمزةصباغ

ان شاء الله اخواني ( زمالك - اطياف الامل ) الله يجزيكم الخير يارب ،، وللصراحة الواحد لما يفوت هون ويحكي مشكلته لوحدها راحة نفسية ويحس انه مافيه شي ومرضه مو صعب علاجه

قديم 10-06-2016, 08:25 AM   #7
بدرررر
عضو نشط

الصورة الرمزية بدرررر
بدرررر غير متواجد حالياً

اخوي نصيحة خليك على الرقية الشرعية وقراءة سورة البقرة كاملة يوميا ولمدة لا تقل عن شهر واشرب زمزم مقريء فيه وحاول تستحم منه كل يوم بعد العصر والدعاء ، واذا تبغى علاج مساعد وغير ادماني خذ دوجماتيل 50 ملج حبة يوميا لمدة شهر وراح ترتاح بإذن الله ، وأرجو منك فحص جرثومة المعدة عن طريق النفخ وليس الدم أو عمل منظار للمعدة ان أمكن .. وان وجدت تأخذ لها علاج كورس 14 يوم .

قديم 11-06-2016, 09:21 AM   #8
طيف الليل
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية طيف الليل
طيف الليل غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اخي الحمزة كيف علاقتك مع الله ؟؟
هل تعلم ان الايمان شيئ طيب ومهم عند اكبر علماء الطب النفسي بالغرب
المسيحيين او المسلمين

قديم 11-06-2016, 02:53 PM   #9
حمزةصباغ
عضو فعال

الصورة الرمزية حمزةصباغ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طيف الليل مشاهدة المشاركة
اخي الحمزة كيف علاقتك مع الله ؟؟
هل تعلم ان الايمان شيئ طيب ومهم عند اكبر علماء الطب النفسي بالغرب
المسيحيين او المسلمين
الحمدلله اخي الكريم علاقتي اعتقد جيدة اصلي و اصوم واقرأ قرأن ،، لكن قبل ما تراودني هالحالة كنت ما اصلي
لما نويت اني اصلي وقلت خلاص لازم اصلح كلشي بعدها بيومين بلشت تراودني الحالات من 6 شهور للحين
لكن اعتقد انه امتحان من عند رب العالمين يعلمنا الصبر ورفع درجات ان شاء الله

قديم 11-06-2016, 02:54 PM   #10
حمزةصباغ
عضو فعال

الصورة الرمزية حمزةصباغ

اخوي بدرر جزاك الله بالخير ان شاء الله اعمل بنصيحتك ومشكور اخوي ع الاهتمام