المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات النقاش وتبادل الآراء > ملتقى الحوارات الهادفة والنقاش

ملتقى الحوارات الهادفة والنقاش حوارات تهم جميع افراد الاسره والمجتمع للقضايا والموضوعات الإجتماعية والنفسية

اعمل حاجه صح ولو مره فى حياتك

اعمل حاجة تفيد الدنيا ( استغل نفسك ) ツ استغل نفسك .. قدراتك .. طاقتك .. اعمل حاجة تفيد الدنيا وهتفيدك قبل كل حاجة ..استغل نفسي ازاي .. ازاي اغير

قديم 14-04-2017, 10:51 PM   #1
اهى حياه وهتعدى
عضـو مُـبـدع
الحمد لله كثيرا

الصورة الرمزية اهى حياه وهتعدى
اهى حياه وهتعدى غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
اعمل حاجه صح ولو مره فى حياتك

اعمل حاجة تفيد الدنيا ( استغل نفسك ) ツ
استغل نفسك .. قدراتك .. طاقتك .. اعمل حاجة تفيد الدنيا وهتفيدك قبل كل حاجة ..استغل نفسي ازاي .. ازاي اغير نفسي .. وازاي افيد الدنيا واكسب انا كمان .. وازاي اعيش مبسوط وسعيد .. ماهو لما تستغل نفسك صح هو ده مصدر السعادة?J
كل انسان ع اﻻ‌رض ربنا خالقه ليه رسالة هيئديها وهيعملها ربنا ليه حكمة في وجوده ع اﻻ‌رض .. ممكن تكون لسه مش عارف لغاية دلوقتي انت هنا ليه .. او اي هيا مميزاتك او مواهبك .. حياتك فاضية وع رأي المثل العجيب ( كتر الفضا رجعنا ورا ) من كتر ماحنا فاضيين حياتنا بترجع لورا مبنتقدمش ﻻ‌ننا مبتحركش فبالتالي ﻻ‌زم نرجع ورا .. كتر الكﻼ‌م برده مبيفيدش بـ حاجة غير تضيع الوقت ..
-?????????ازاي استغل نفسي :اكتشف مواهبك .. دور ع ميزاتك .. وابدأ في تغيير نفسك .. كل واحد فينا موهوب وجواه قدرات محدش يعرفها غيره لكن محدش بيبذل الجهد في معرفة ايه هي مواهبه قدراته .. اول حاجة ﻻ‌زم تعرف موهبتك وميزتك اللي بيها هتقدر تفيد الدنيا ..?الموهبة 99% عرق?:?فالسلحفاة قد سبقت اﻷ‌رنب، ذلك ﻷ‌ن اﻷ‌رنب رَكَن إلى إحساسه بسـرعته، أما السلحفاة فقد بذلت الجهد المنظم، واستغلت موهبتها الحقيقية التي كانت لدى كل العباقرة، وهي الجهد والمثابرة والعمل المنتظم، فاﻷ‌مر كما قال "إديسون" المخترع الشهير: (إن العبقرية 99% عرق، وواحد بالمائة إلهام)، وكان هو ذاته يعمل لمدة 22 ساعة يوميًّا، حتى أهدى للبشرية عشرات اﻻ‌ختراعات المفيدة.
اخطاؤك هي نسبة نجاحك هي طريق النجاح .. كلما كثرت اخطاؤك كلما زادت تجاربك وزادت فرص نجاحك .. كل مابتخطئ بنتعلم من الخطا ويكون خطوة لنجاحنا بيعلمنا الصبر واﻻ‌رادة وقوة العزيمة .. مش هنقف عنده ونخليه يعوقنا عن تحقيق حلمنا واهدافنا .. يبقي عقبة لينا منقدرش نعمل حاجة تفيد الدنيا ونسيب بصمة لينا في حياتنا .. انا افكر لغد انا اخطأ واتعلم ثم انجح اذا انا اغير نفسي اذا انا حي اذا انا لي بصمة ..
التفكير اﻻ‌يجابي : انك تغير من تفكيرك السلبي وتفكير اللي حواليك في ناس بتقول صعب لكن انك تقدر .. تقدر تكون انسان ايجابي تفكيره دايما في شوية امل معندوش كلمة احباط او كلمة يأس .. اي حاجة بتحصله مهما كانت مشكلة او حاجة كبيرة بتفكيره اﻻ‌يجابي بيعدي المشكلة بسهولة .. تفكيرك اﻻ‌يجابي يعني انك متأكد وعارف ان كل اللي بيحصلك هو خير ليك وربنا ليه فيه حكمة .. عشان كده انت متوكل عليه ومطمن فعشان كده تفكيرك ايجابي وفي امل .. في الوقت اللي كل فيه تفكيره سلبي ومحبط .. وممكن يعوق نفسه عن طريق حلمه بسبب تفكيره السلبي .. فكر بايجابية وسدئني طول ماانت بتفكر بايجابية وبتنشر التفكير اﻻ‌يجابي بين الناس انت كده بتعمل حاجة تفيد الدنيا وبتستغل قدراتك اللي انت بتكتشفها ..
انا فنان انا مطرب انا شاعر انا عبقري انا مصمم انا ﻻ‌عب رياضة انا مبتكر .. امسك في موهبتك وزودها وحسنها عندك .. اشتغل عليها ﻻ‌نها اللي هتفيدك .. وبيها هتقدر تفيد الدنيا بحاجة صح .. موهبتك هتفيدك بدعم مادي ..طيب انا عاوز افيد الدنيا وفـ نفس الوقت انا عاوز اكسب ولو جزء بسيط .. انا لسه طالب .. زي ماقولت فوق احنا بنضيع كمية وقت كبيرة جدا وكل وقتنا فاضي في اﻻ‌جازة مش عيب اني انزل اشتغل .. مش عيب اني انزل في فريق خيري لمساعدة الناس .. مش عيب اني انزل انضف منطقتي .. مش عيب اني بدل ماضيع وقتي اقرا كتاب هفيد الدنيا بيه بمعلوماتي الي عرفتها واللي هقولها لغيري واعلم حد معلومة جديدة او انصحه نصيحة تغيره .. ما انا كده بعمل حاجة تفيد الدنيا .. حاجة هتعود عليا بالسعادة والفرحة ..
انوي وانت نازل مـ البيت انك هتعمل حاجة تفيد الدنيا بيها .. لما تشوف حاجة في اﻻ‌رض شيلها ارميها مكان القمامة .. لما تشوف راجل عجوز كبير ساعده وعديه الشارع .. لما تشوف حد بيتخانق اصلح مابينهم وصالحهم وعرفهم ان الدنيا مش مستاهلة اننا نكره بعض ونتخانق مع بعض .. لما تشوف حد اضحك في وشه .. هضحكه وهتاخد ثواب .. انوي انك تعمل خير .. انوي انك تفيد الدنيا .. ?

شوف نفسك واعرف انت عايز ايه .. دور ع مواهبك وميزاتك وشوف هتفيدك بايه .. انوي فـ كل حاجة انك تفيد الدنيا .. انوي عمل الخير .. خليك ايجابي وعرف نفسك بيه .. اضحك في وشوش الناس .. واعرف قيمة اﻻ‌حساس .. احساس النجاح باستغﻼ‌ل نفسك وقدراتك احساس الفرحة .. انوي فـ كل حاجة انك تفيد الدنيا .. ?J?J?J?J?J?J
المصدر: نفساني