المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

موضوع مغلق

قديم 06-08-2017, 04:57 AM   #61
ام حمزة ويحي
عضو نشط

الصورة الرمزية ام حمزة ويحي
ام حمزة ويحي غير متواجد حالياً

انا لما بدات الاعراض بدات بضيق نفس مع الم وحرقات في الصدر ولا استطيع الوقوف من ضيق النفس وحللت براو وطله عندي جرثومة المعده واخدت العلاج الثلاثي والي الان مر اربع اشهر وانا اتناول العلاج لالتهاب المعده لان الاشعه بينت التهاب بالاثني عشر ولكن الم الجانب الايمن تحت الضلوع ياتيني دائما وضيق النفس قل لكن لايزال موجود

قديم 06-08-2017, 10:08 PM   #62
أحمد الامبابى
عضو نشط

الصورة الرمزية أحمد الامبابى
أحمد الامبابى غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي مشاهدة المشاركة
انا لما بدات الاعراض بدات بضيق نفس مع الم وحرقات في الصدر ولا استطيع الوقوف من ضيق النفس وحللت براو وطله عندي جرثومة المعده واخدت العلاج الثلاثي والي الان مر اربع اشهر وانا اتناول العلاج لالتهاب المعده لان الاشعه بينت التهاب بالاثني عشر ولكن الم الجانب الايمن تحت الضلوع ياتيني دائما وضيق النفس قل لكن لايزال موجود
ممكن أعرف الاعراض النفسية اللى بتعانى منها ؟
واية أدوية الالتهاب اللى بتاخديها وجرعاتها ؟
وهل تم عمل منظار معده ؟

قديم 07-08-2017, 01:36 AM   #63
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الامبابى مشاهدة المشاركة
ممكن أعرف الاعراض النفسية اللى بتعانى منها ؟
واية أدوية الالتهاب اللى بتاخديها وجرعاتها ؟
وهل تم عمل منظار معده ؟
انا عملت اشعة باريوم ميل علي المعده وهي الي بينت التهاب الاثني عشر اما الادويه فكزا نوع اخدت الاول باريت 20وبعد ذلك اوميبيرازول 20 مرنينتين والان نكسايم 40 والاحساس الي انا بخاف منه اني بحس بضيق في النفس من البطن وكان بطني متشنجه وبتزيد عند الوقوف وطبعا بيجيلي وساوس لان التعب مش بيروح والله تعبت ومش عرفه اعمل ايه

قديم 07-08-2017, 02:07 AM   #64
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
انا عملت اشعة باريوم ميل علي المعده وهي الي بينت التهاب الاثني عشر اما الادويه فكزا نوع اخدت الاول باريت 20وبعد ذلك اوميبيرازول 20 مرنينتين والان نكسايم 40 والاحساس الي انا بخاف منه اني بحس بضيق في النفس من البطن وكان بطني متشنجه وبتزيد عند الوقوف وطبعا بيجيلي وساوس لان التعب مش بيروح والله تعبت ومش عرفه اعمل ايه
http://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=127160

قديم 07-08-2017, 02:08 AM   #65
ام حمزة ويحي
عضو نشط

http://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=127160

قديم 07-08-2017, 02:09 AM   #66
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
اخي احمد الامبابي دي حالتي بالتفصيل كنت منزلاها في المنتدي ياريت تقراها باللينك السابق

قديم 08-08-2017, 02:17 PM   #67
أحمد الامبابى
عضو نشط

بصى أختى انا كان عندى أعراض خوف واكتئاب وهلع وطرقت أبواب الاطباء النفسيين واخذت جميع الادوية النفسية ولم أجد نتيجة وبالصدفة اتجهت لعلاج المعده وجدت ان التهاب المعده البسيط والاثنى عشر هما السبب فيما اعانى منة وتخليت عن الادوية النفسية التى ظللت عليها لمده 15 سنة والتزمت بعلاج المعده والحمد لله التحسن ملحوظ ولكن العلاج يأخذ وقت والتزام بالجرعات

قديم 08-08-2017, 03:36 PM   #68
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
بصى أختى انا كان عندى أعراض خوف واكتئاب وهلع وطرقت أبواب الاطباء النفسيين واخذت جميع الادوية النفسية ولم أجد نتيجة وبالصدفة اتجهت لعلاج المعده وجدت ان التهاب المعده البسيط والاثنى عشر هما السبب فيما اعانى منة وتخليت عن الادوية النفسية التى ظللت عليها لمده 15 سنة والتزمت بعلاج المعده والحمد لله التحسن ملحوظ ولكن العلاج يأخذ وقت والتزام بالجرعات
ربنا يكمل شفاك علي خير طيب ممكن تقلي ايه الادويه الي جابت نتيجه كويسه مع حضرتك وفترة العلاج بتستغرق وقت قد ايه لاني بشعر بياس

قديم 08-08-2017, 09:38 PM   #69
الشمري خالد
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية الشمري خالد
الشمري خالد غير متواجد حالياً

ايش رايكم في دواء جاناتون

قديم 12-08-2017, 04:14 AM   #70
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربي يحبك مشاهدة المشاركة

أسال الله العظيم رب العرش الكريم أنه يشفينا ويشفيكم ويشفي كل مسلم اللهم آمين

اختي سازديل
تقولين أنتي استفدتي من كلامي بس اختي حاب اقولك ارجعي لجميع حوارتي صدقيني والله ثم والله ان تستفيدين اكثر وراح تكونين طبيبه بعد بالامور هذي بالنسبة تقولين أن الثوم مع الزبادي استفدتي منه تبين أعلمك ليه الفايده ما هي من الثوم اختي فقط لا الفايده من الزبادي نفسه لأن جسمك اساساً عنده نقص في البكتيريا نافعه والزبادي قليل الدسم هذا يحتوي على البكتيريا هذي وهي تساعد على بناء جدار الامعاء والمعده والقولون وكثرة استخدام العلاجات تقتل هذي البكتيريا لأن العلاجات هذي ما تفرق بين البكتيريا النافعه من الضارة وعلشان كذا المفروض اي شخص يستخدم علاجات أنه يركز على الاشياء اللي تحتوي على البكتيريا النافعه والناس الحين هابه في العلاجات وما تدري انها تضر نفسها الله يعينهم .

وأنا ما امنع أن أي شخص ياخذ الثوم أو البصل حي بس مشكلة الثوم والبصل إذا كان حي راح يزود الخفقان ويحس بعد الواحد بالتعب لأنه يجي على الجرح نفسه لذلك حاولي أن الثوم يكون من ضمن البهارات اللي تحطينها مع الأكل يعني تطبخينه هو البصل وفيه نقاش صار بيني وبين اخوي غريب الهواء بخصوص الكلام هذا راح انزل الرابط لك واتمنى تشوفينه
http://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=105346

وانتي ما شاء الله عليك أنا شفت لك رد بصراحه حسيت أن عندك علم ودراية بمثل هذي المواضيع وأنسانه تتمعنين بالكلام زين وتفرقين وأحس أنك ما تاخذين بأي كلام الا اذا دققتي بكلام الشخص اللي يطرح الموضوع وبالرجوع لملف الشخص نفسه.

لذلك اختي جربي تسلقين فصين ثوم وتخلطينهم بالخلاط مع الزبادي وتشوفين وش تحسين فيه وما يمنع انك تاخذينه ني بس فيه ناس اللتهاب شديد وما راح يتحملون وبعدين اللتهابات والتقرحات هذي يبيلها حمية غذائية معينه وقت طويل تراها ما جت في يوم وليلة هذي عبارة عن تراكمات حصلت لك وانفجرت مرة وحده واغلب ما تجي بسبب العين اتمنى ترجعين لمواضيعي وصدقني مثل ما استفاد الكثيرين من كلامي راح تستفيدين أكثر شرحت لهم طريقة الحمية وكذلك العلاجات وكذلك الاشياء اللي يبتعدون عنها فترة العلاج وارجع اقول جرثومة المعده عبارة عن بكتيريا مثلها مثل سوسة الاسنان كلهم بكتيريا عيال عم وحده ما شاء الله عليها عايشة في الدور العلوي الاسنان والثانية في الدور الارضي المعده الامعاء والقولون وحده تاكل الاسنان والثانية تاكل جدار المعده والقضاء عليهم سهل بس الصعب اللتهابات والتقرحات اللي احدثتها الجرثومة هذي تاخذ فترة طويلة علشان يترمم جدار المعده والامعاء والقولون لأن اللتهابات والتقرحات هذي داخليه ما هي خارجيه علشان كذا تطول .
أسال الله أن يرفع عنك البلاء عاجل غير آجل اللهم آمين
ولك خالص الشكر والتقدير ،،،،،،

اخي يعني العلاج امشي عليه فتره قد ايه لان الدكتور يقولي شهر بالكتير وانا بقالي اكتر من اربع شهور كل ما اوقف اتعب

قديم 12-08-2017, 12:58 PM   #71
أحمد الامبابى
عضو نشط

اقتباس:
ربنا يكمل شفاك علي خير طيب ممكن تقلي ايه الادويه الي جابت نتيجه كويسه مع حضرتك وفترة العلاج بتستغرق وقت قد ايه لاني بشعر بياس
بصى أختى أنا بأخد أدوية اوميبرازول قرصين يوميا وقرص ارسوفولك يوميا قرص واحد والحمد لله أحسن بتحسن تدريجى كل يوم أفضل من اللى قبل بفضل الله والحمد لله تركت الادوية النفسية ...بس انا ملاحظاتى على الاعراض اللى كانت عندى انه التهاب بالمعده بس الغريب انه لايسبب أى أعراض الالتهاب العادية زى حرقان الصدر ووجع المعده واحساس بالحموضة الاعراض ده مش موجوده ..كأن بالظبط الاعراض تم استبدالها بالاعراض النفسية اللى هى زى الخوف والهلع والاكتئاب تقريبا جميع الاعراض النفسية كانت عندى ...طبعا هو الدواء الاول أوميبرازول بيعالج الحموضة اللى ناتجة من حمض المعده فبيقللها فيعطى فرضة لجدار المعده للالتئام اما الدواء الاخر وهو ارسوفولك يعالج الالتهاب الناتج من العصارة الصفراوية اللى ترتد الى المعده فتزيد من الالتهاب .. صراحة الموضوع غريب جدا وعجيب ومفيش حد اتكلم عنه ابدا ومفيش دكتور مقتنع أصلا بالكلام ده بس ده تجربتى الشخصية

قديم 12-08-2017, 03:15 PM   #72
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
بصى أختى أنا بأخد أدوية اوميبرازول قرصين يوميا وقرص ارسوفولك يوميا قرص واحد والحمد لله أحسن بتحسن تدريجى كل يوم أفضل من اللى قبل بفضل الله والحمد لله تركت الادوية النفسية ...بس انا ملاحظاتى على الاعراض اللى كانت عندى انه التهاب بالمعده بس الغريب انه لايسبب أى أعراض الالتهاب العادية زى حرقان الصدر ووجع المعده واحساس بالحموضة الاعراض ده مش موجوده ..كأن بالظبط الاعراض تم استبدالها بالاعراض النفسية اللى هى زى الخوف والهلع والاكتئاب تقريبا جميع الاعراض النفسية كانت عندى ...طبعا هو الدواء الاول أوميبرازول بيعالج الحموضة اللى ناتجة من حمض المعده فبيقللها فيعطى فرضة لجدار المعده للالتئام اما الدواء الاخر وهو ارسوفولك يعالج الالتهاب الناتج من العصارة الصفراوية اللى ترتد الى المعده فتزيد من الالتهاب .. صراحة الموضوع غريب جدا وعجيب ومفيش حد اتكلم عنه ابدا ومفيش دكتور مقتنع أصلا بالكلام ده بس ده تجربتى الشخصية
فعلا عندك حق واللهفي كل كلمه والغريب ان الدكاترة مش عرفين التشخيص الصحيح بس انا مش عرفه هل احنا هنرجع طبيعيين زي الاول من غير الادويه ولا هنفضل عالادويه طول العمر ربنا معانا ويشفي كل مريض

قديم 12-08-2017, 10:08 PM   #73
أحمد الامبابى
عضو نشط

ان شاء الله لو الالتهاب اتعالج الموضوع هيبقا طبيعى وان شاء الله مش هنحتاج للاستمرار على الادوية

قديم 14-08-2017, 09:18 PM   #74
غريب الهوى
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية غريب الهوى
غريب الهوى غير متواجد حالياً

الجنس ~
Male

نتمنى عوده الاستاذ ربي يحبك

لنستفيد منه كثيرااا

انا من الاشخاص اللي عانيت كثيرااا من الحاله النفسيه ..
وجلست سنوات

لكن ما شعرت بالراحه مثل الراحه اللي كانت بعد علاج الجرثومه .. تقريبا قبل سنتين عالجتها وانا اصبت بالحاله النفسيه تقريبا من 7 سنوات

الان بعد عيد الفطر جاتني نزله معويه والان رجعت لي نفس الحاله النفسيه السيئه

لذلك شكلي برجع اعمل تحليل للجرثومه وب 12 احسها هيا السبب مره ثانيه

لكن المنظار مادري كيف خايف منه

قديم 15-08-2017, 03:25 AM   #75
ام حمزة ويحي
عضو نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب الهوى مشاهدة المشاركة
نتمنى عوده الاستاذ ربي يحبك

لنستفيد منه كثيرااا

انا من الاشخاص اللي عانيت كثيرااا من الحاله النفسيه ..
وجلست سنوات

لكن ما شعرت بالراحه مثل الراحه اللي كانت بعد علاج الجرثومه .. تقريبا قبل سنتين عالجتها وانا اصبت بالحاله النفسيه تقريبا من 7 سنوات

الان بعد عيد الفطر جاتني نزله معويه والان رجعت لي نفس الحاله النفسيه السيئه

لذلك شكلي برجع اعمل تحليل للجرثومه وب 12 احسها هيا السبب مره ثانيه

لكن المنظار مادري كيف خايف منه
فعلا اخي غريب الهوي الاستاذ ربي يحبك ده اكتر واحد كلامه كان بيوصف الي كنت بحس بيه...بس انا كنت عايزه اسالك هي فتره علاج الجرثومه بعد المضادات الحيويه بادويه الحموضه كانت قد ايه لاني مش عرفه بقالي كتير باخد العلاج بس الالم يقل ولكن لا يزول نهائي وايضا اشعر بالخوف والهلع والعصبيه ...بس متهيالي انك تكرر العلاج نفسه طالما ان نتايجه كانت كويسه وشفيت تماما اصل الجرثومه العدوي بها مره اخري وارد جدا انا ايضا اخاف من المنظار بس عملت اشعه الباريوم للمعده

موضوع مغلق