المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

موضوع مغلق

قديم 15-08-2017, 08:02 PM   #76
غريب الهوى
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية غريب الهوى
غريب الهوى غير متواجد حالياً

الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي مشاهدة المشاركة
فعلا اخي غريب الهوي الاستاذ ربي يحبك ده اكتر واحد كلامه كان بيوصف الي كنت بحس بيه...بس انا كنت عايزه اسالك هي فتره علاج الجرثومه بعد المضادات الحيويه بادويه الحموضه كانت قد ايه لاني مش عرفه بقالي كتير باخد العلاج بس الالم يقل ولكن لا يزول نهائي وايضا اشعر بالخوف والهلع والعصبيه ...بس متهيالي انك تكرر العلاج نفسه طالما ان نتايجه كانت كويسه وشفيت تماما اصل الجرثومه العدوي بها مره اخري وارد جدا انا ايضا اخاف من المنظار بس عملت اشعه الباريوم للمعده
انا تلك الفترة قالي الدكتور اسبوعين فترة العلاج

* لكن صراحه يمكن بداية العلاج غثيان وخمول العلاج لكن بعدها بفترة شفت الراحه اللي احلم فيها من زمان والحمدلله

مثل ما يقول اخي ربي يحبك انه بعد علاج الجرثومه هل التقرحات اللي بالقولون او المعده راحت ايضا لانها هيا سبب ما نعانيه ..

مشكلة المنظار لو حد جربه يفيدنا كيف سواء عن طريق الفم او غيره

اللي اتمناه او اللي مستغربه انه ليه المنتدى بجميع اقسامه بس شكوى شكوى مافيه احد يذكر لنا انه عانا من شيء والان بخير وعافيه

سواء بسبب دوواء نفسي او بسبب علاج جرثومه او بسبب تغيير روتين

اتمنى هالمواضيع تكون كثيرة

انا لي موضوع في قسم الوسواس انه اسالهم كذا لكن مافيه احد تفاعيل كثيررر

هل انه اي انسان يتعب نفسيا خلاص يجلس كذاا طوول عمره

طيب القصص اللي نقلها ربي يحبك اصحابها وينهم ليه مايدخلون وينصحون وويوجهوون

الله كريم والحمدلله

قديم 15-08-2017, 08:52 PM   #77
ام حمزة ويحي
عضو نشط

الصورة الرمزية ام حمزة ويحي
ام حمزة ويحي غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب الهوى مشاهدة المشاركة
انا تلك الفترة قالي الدكتور اسبوعين فترة العلاج

* لكن صراحه يمكن بداية العلاج غثيان وخمول العلاج لكن بعدها بفترة شفت الراحه اللي احلم فيها من زمان والحمدلله

مثل ما يقول اخي ربي يحبك انه بعد علاج الجرثومه هل التقرحات اللي بالقولون او المعده راحت ايضا لانها هيا سبب ما نعانيه ..

مشكلة المنظار لو حد جربه يفيدنا كيف سواء عن طريق الفم او غيره

اللي اتمناه او اللي مستغربه انه ليه المنتدى بجميع اقسامه بس شكوى شكوى مافيه احد يذكر لنا انه عانا من شيء والان بخير وعافيه

سواء بسبب دوواء نفسي او بسبب علاج جرثومه او بسبب تغيير روتين

اتمنى هالمواضيع تكون كثيرة

انا لي موضوع في قسم الوسواس انه اسالهم كذا لكن مافيه احد تفاعيل كثيررر

هل انه اي انسان يتعب نفسيا خلاص يجلس كذاا طوول عمره

طيب القصص اللي نقلها ربي يحبك اصحابها وينهم ليه مايدخلون وينصحون وويوجهوون

الله كريم والحمدلله
يارب فعلا حد يكون تم شفاؤه ويطمنا بس انا عايزه اعرف هل المفروض اني اخد علاج للقلق والتوتر بجانب اجوية المعدة لاني حسه لن العصبيه والقلق يؤخران الشفاء ام ان العلاج لابد وان يكون مدته طويله ويارب حد يفيدنا ويكون مر بنفس الاعراض

قديم 15-08-2017, 09:11 PM   #78
غريب الهوى
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية غريب الهوى
غريب الهوى غير متواجد حالياً

الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام حمزة ويحي مشاهدة المشاركة
يارب فعلا حد يكون تم شفاؤه ويطمنا بس انا عايزه اعرف هل المفروض اني اخد علاج للقلق والتوتر بجانب اجوية المعدة لاني حسه لن العصبيه والقلق يؤخران الشفاء ام ان العلاج لابد وان يكون مدته طويله ويارب حد يفيدنا ويكون مر بنفس الاعراض
ع حسب تشخيص الدكتور لك انه تحتاج علاج لقلق او لا

انا اخر مره رحت دكتور باطنيه قالي مافيك شيء الا قلق وتحتاج دوجتاميل 50

بس للاسف ماني منتظم عليه البارح رجعت اخذت منه حبه

فيه شخص عطيته شريط من دوجتاميل يقول انه ارتاح له

لا نغفل عن الاكثار من ذكر الله والاستغفار مريحه للنفس ان شاء الله

قديم 16-08-2017, 10:03 AM   #79
أحمد الامبابى
عضو نشط

الصورة الرمزية أحمد الامبابى
أحمد الامبابى غير متواجد حالياً

منظار المعده بسيط وما فية مشكلة وهو اللى يبين اذا كان فية التهاب بالمعده او لا ودرجة الالتهاب ده وانا عملته مرتين أثناء فترة العلاج
ومثل ما قال الاخ ربى يحبك ان علاج الالتهاب بياخد وقت طويل مش أسبوعين والكلام ده ..ممكن علاج الجرثومة تقضى عليها فى أسبوعين انما علاج الالتهاب اللى حصل نتيجة وجود الجرثومة بيأخد قترة طويلة للعلاج
ان هسمى هذا الالتهاب اللى كان عندى التهاب صامت لاتنتج عنة أى أعراض عضوية انما جميع أعراضة نفسية يمكن العرض الوحيد العضوى هو اضطرابات اثناء قضاء الحاجة هذا هو العرض الوحيد العضوى اللى كان مسببه انما كل أعراضة نفسية او نحن نطلق عليها نفسية

قديم 17-08-2017, 12:12 AM   #80
ام حمزة ويحي
عضو نشط

يعني يا استاذ احمد الامبابي فترة العلاج بتستغرق قد ايه بادويه مضادات الحموضه لعلاج الالتهاب

قديم 17-08-2017, 12:31 AM   #81
أحمد الامبابى
عضو نشط

سنتين على الاقل وطبعا فى خلالا السنتين بيبقا فية تحسن ملحوظ أن شاء الله

قديم 17-08-2017, 01:33 AM   #82
ام حمزة ويحي
عضو نشط

سنتين علي الاقل معقول دا كتير قوي ادويه مضادلت الحموضه دي كترتها بتجيب هشاشة عظام وتؤثر علي امتصاص الحديد وبالتالي تسبب انيميا امال القرحه بتاخد وقت قد ايه انا لما بقرا النشرة الي مكتوبه عن الدواء بيكون خلال 12-اسبوع يعني تلات اشهر بالكتير هو حضرتك متابع مع جكتور يعني وهو الي نصحك بالفتره الطويله دى اصل انا بصراحه بطلت اروح للدكتور لانه قالي امشي عالدواء شهر فقط ولو ظل الالم لازم تعملي منظار مع انه كان عاملي اشعة الباريوم بس تقريبا هي غير دقيقه كالمنظار ....طب انت المنظار بين عندك الالتهاب مكانه فين بالظبط

قديم 17-08-2017, 11:39 AM   #83
أحمد الامبابى
عضو نشط

هى المشكلة ان الالتهاب عندى موجود من فترة طويلة حوالى 15 سنة وبالتالى اعتقد العلاج هيأخد وقت من سنة الى سنتين بالكتير
اعتقد موضوع ان أدوية المعده تسبب هشاشة عظام الموضوع لا يتعدى كونه تنبؤات او توقعات ولا يوجد دليل على ذلك لو قراتى فى نشرة الدواء بيقولوا انها ابحاث انما لايوجد حالات
بالنسبة للدكاترة مفيش دكتور مقتنع أصلا بالموضوع وكله بيقول مفيش علاقة وانت بتوهم نفسك مش عارف أنا بقا أصدق الاعراض ولا أصدق الدكتور

قديم 17-08-2017, 12:31 PM   #84
ام حمزة ويحي
عضو نشط

انا قبل تبدا معايا اعراض الضيق في النفس والم الصدر كنت قلقانه علي طول علي اولادي وعندي هاجس من الامراض واخد كل حاجه علي اعصابي ولما كنت اقرا علي حاجه بتجيب امراض كنت اخاف وقلبي يدق جامد ويوجعني وطبعا دايما عصبيه مع اولادي لانهم صغيرين جدا وبيضربوا بعض وبخاف دايما يقعوا او يحصلهم حاجه وكل شويه تعب وارهاق ثم فجاة ظهرت الاعراض المزعجه دي فانا حسه ان الموضوع بسبب العصبيه اكتر بس هعمل ايه انا محربتش اصلا اي دواء نفسي لحدالان بس حسه اني محتاجه اخد انت بتقولاانك جربت ادويه كتير مثل ماذا مثلا وهل مكنش فيه اي ارتياح مع اي دواء فيهم

قديم 17-08-2017, 12:54 PM   #85
أحمد الامبابى
عضو نشط

انا عاوز أعرف الاعراض النفسية اية اللى عندك هذا اولا ؟
انا كان عندى خوف شديد جدا بدون سبب وملازمنى طول الوقت لا ينفك عنى يعنى ليس عند التعرض لموقف وده سواء كنت فى البيت او فى أى مكان
ذهبت لاكثر من طبيب نفسى ممكن 7 أطباء مثلا وكلهم كلامهم بيدور حول نقص فى نسب السيرتونين والكلام ده والادوية طبعا معروفة بتقسيماتها وتابعت معاهم للفترات اللى حددوها معى لاخذ الادوية يعنى فية أدوية استمريت عليها سنتين واقل دواء استمريت عليه 6 شهور يعنى جالى وما حدث لى هو انى بقيت مفصول عن الواقع تماما عقلى لايعمل فية زى بلاده فى التفكير والاعراض موجوده بصراحه الادوية ضرتنى ضرر شديد وطبعا انا مش بقول ان الادوية ضاره اكيد انا كان التشخيص خطا وبالتالى كنت بأخد أدوية خطا انما لو الادوية استعملت مع تشخيص صحيح اكيد هتجيب نتيجة ... ما اود قوله ان التشخيص الصحيح اهم شى وهو 90 % من العلاج والمشكله فى الاعراض النفسية ان اذا فى حد اصيب بها كل التفكير واتجاه العلاج هيكون انه مرض نفسى محدش بيحط فى الاعتبار ان ممكن مشكله عضوية تكون نتيجتها مشكله نفسية او اعراض نفسية السبب فيها خل عضوى اشرحيلى الاعراض النفسية اللى عندك بدقة ومتى بدأت معاكى وهل كان قبل كده مفيش مشكله وكنت قرأت تجربة لطبيبة نفسية قالت تجربه تعرضت لها ممكن تقرائيها تفمى الموضوع اكثر اكتبى فى محرك البحث جوجل .... ربما كنت تشتكى من قرحة المعده .... واقرائى هذا الموضوع

قديم 17-08-2017, 01:14 PM   #86
ام حمزة ويحي
عضو نشط

انا قريت المقال بس انا متاكدة ان القلق الزايد والخوف الزايد علي اولادي هو الي سبب الضرر لمعدتي وبالتالي بقي عندي قلق اكتر وعصبيه اكتر هي دايره مغلقه فعلا

قديم 17-08-2017, 01:29 PM   #87
ام حمزة ويحي
عضو نشط

انا اكتر احستس بحس بيه ان كان حد ماسك معدتي من جوا المنطقه الي اسفل القفص الصدري مباشرة بحس بضيق نفس علي طول وخاصة عند الوقوف بيقل لما اجلس او انام ... الاحساس بالضيق ده لوحده بيخليني خايفه ومتوتره ومش عرفه اعمل حي حاجه وببقي عصبيه اكتر

قديم 17-08-2017, 03:47 PM   #88
أحمد الامبابى
عضو نشط

هو كده الاعراض عندك مختلفة عن عندى بس عامه متستبعديش يكون المشكله من المعده حاولى تشوفى اخبارك مع الاكل ونوع الاكل هل الشعور ده بيتزايد مع انواع معينة من الاطعمة وشوفى الاعراض بتبقا عامله اية لما تأخدى الدواء وحاولى تتابعى ده على مدار وليكن شهر مثلا علشان تتأكدى اذا كان الموضوع من المعده ولا لا ..لو من المعده أستمرى على الدواء وخلى فى بالك انه بيأخد وقت علشان الشفاء الكامل بإذن الله ..ممكن برضة تعملى منظار للمعده وتتأكدى من المعده والاثنى عشر اذا كان فية التهاب ولا لا وحتى لو التهاب بسيط ممكن تنتج عنه اعراض صعبة وتحتاج وقت للعلاج

قديم 17-08-2017, 03:48 PM   #89
أحمد الامبابى
عضو نشط

أحساس ان حد ماسك معدتى ده كنت برضة بحس بيه بس هو أحساس غامض شوية لكن الحمد لله دلوقتى افضل من الاول

قديم 17-08-2017, 04:17 PM   #90
ام حمزة ويحي
عضو نشط

في دواء اسمه جاستروفيت او السيكيور النوع ده من الدواء بيعالج التهاب المعدة والاثني عشر بس بانه لا يقلل افراز الحمض لا انه يغلف المنطقة المصابه بالالتهاب حتي يبعد عنها الحمض بس انا قريت عنه فقط مجربتهوش انا من رايي ممنمشيش علي مضادات الحموضه كتير وممكن نجرب ده احسن عشان اضرار مضادات الحموضه بتزيد مع الاستخدام الطويل والله المستعان

موضوع مغلق