المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى

ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى في حياة كل منا لحظات ومواقف تنقله إما إلى الأحسن و إما إلى الأسوأ، شارك معنا بنقاط التحول في حياتك فقد تكون نقاط تحول للأخرين

كيف لي أن أكمل الحياه بدونها ؟!

لم أكن أبدا أنتظر اليوم الذي سأفارقها وتذهب فيه إلي شخص آخر قبل أن أصارحها بما أكنه لها في قلبي ولكنها ذهبت وهذا الواقع واختارت شريك حياتها .. انتظرتها عمرا

قديم 12-09-2007, 01:18 AM   #1
Husssein
عضو جديد

الصورة الرمزية Husssein
Husssein غير متواجد حالياً

كيف لي أن أكمل الحياه بدونها ؟!

لم أكن أبدا أنتظر اليوم الذي سأفارقها وتذهب فيه إلي شخص آخر قبل أن أصارحها بما أكنه لها في قلبي ولكنها ذهبت وهذا الواقع واختارت شريك حياتها .. انتظرتها عمرا وسنينا واصبحت الآن مجهول الهويه فلا أدري إلي أين أذهب وهي التي كانت كل هدفي في الحياه .. فعندما يذهب منك هذا الهدف ويضيع تصبح مجهول الهويه والاتجاه

أصبحت سلبي أكثر مما كنت , فلا يوجد هدف أو طموح محدد بعد رحيلها وهل لو حققت طموحي ونجاحي هل ستكون شريكتي واحدة غيرها .. لا اتصور ولا انتظر ذلك ابدا

بل ولا استطيع ان امضي قدما في تلك الحياة سواء بالدراسة او العمل فالحياة اصبحت امامي فارغة بعدها
المصدر: نفساني

قديم 15-09-2007, 11:40 PM   #2
الحوراني
الرئيس
الرئيس

الصورة الرمزية الحوراني
الحوراني غير متواجد حالياً

الدولهـ
Jordan
 الجنس ~
Male

اخي حسين

بكل أسف ، لقد تم الرد عليك بالكثير الكثير من الردود التي تريح قلبك ،

وعدد كبير من الأعضاء قامو بالرد عليك ،،، ولكن بكل أسف ، اختراق الموقع

وضيعان مشاركات ل 3 أيام سابقه ، جعلت موضوعك يعود من جديد ...

لك مني كل الإحترام والتقدير ، وسوف نعود للرد عليك من جديد ..

قديم 17-10-2007, 07:12 AM   #3
cowgirl
عضو نشط

الصورة الرمزية cowgirl
cowgirl غير متواجد حالياً

اخى ف الله حسين تقبلوا خالص تحياتي
أخوكم الاول طبعا انا حاسه بيك بس مش عايزاك تعيش كتير ف المود ده الحياه مش هتقف لماتبعد عن حبيتك او حتى عن مامتك او عن اقرب الناس ليك انت دلوقتى ايه؟؟ مش انت عايش برضه بس محبط شويه ده لانك انت معيش نفسك ف المود ده حاول تخرج منه حاول تبص لنفسك مصلحتك تكون نفسك وتخلص دراستك ويكون ليك هدف انك تشتغل وتفيد بلدك وكمان تكمل سنه الرسول الا وهى انك تتزوج من امراه صالحه المهم علشان مش اطول عليك انا كنت بس عايزه اقول حاجه ليك ولكل الشباب ياريت يا شباب مش تتعلقوا بحد ولا تعلقوا حد بيكم الا ماتكونوا متاكدين من ظروفكم كويس وفاهمين ان ده مش لعب لان كتير من الشباب بعد قصه حب طويله ف الكليه يخلص دراسته وشم لاقى شغل حتى لو لقى شغل هيروح يقول للبنت انا مش معايا فلوس معنديش امكانيات ويقوم كل اللى بينهم يتهد ده مش حرام بالله عليك ضريت نفسك وضريتها معاك وف الاخر ترجع وتقول مش هنساها انت يا حسين اللى عملت ف نفسك كده اتعلقت بواحده مش تعرف شعورها ناحيتك ايه يعنى حب ضايع اصلا مش هسميه من طرف واحد لانه مش اسمه حب هيبقى اسمه اعجاب يعنى ازاى حب من طرف واحد ؟استنيت سنين زى ماقلت كده ازاى ؟؟؟ يبقى انت اكيد كنت مش بتحبها للدرجادى كسوفك منعك ولا سلبيه اسميها ولا خوف ولا ايه انت مش تلومها انها راحت واختارت غيرك رغم انى مش فاهمه يعنى ايه اختارات دى يعنى اتخطبت اتجوزت ولا ايه بس هفرض انها اتخطبت يبقى ليه هتعلق انك مش قادر تعمل حاجه من غيرها صدقنى الحياه هتمشى لازم تمشى ار1ى ربك وفكر ف مستقبلك وظبط امورك وبعد كده فكر ف بنت الحلال وروق كده يا حسين وركز ف مستقبلك لو حاسس انك مش قادر ادعى ربنا وانت بتصلى ف السجود يهدى بالك ويريح قلبك الرضا يا حسين هو الحل ارضى باللى قسمه ربنا الصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
ا

قديم 17-10-2007, 07:13 AM   #4
cowgirl
عضو نشط

الصورة الرمزية cowgirl
cowgirl غير متواجد حالياً

اخى ف الله حسين تقبلوا خالص تحياتي
أخوكم الاول طبعا انا حاسه بيك بس مش عايزاك تعيش كتير ف المود ده الحياه مش هتقف لماتبعد عن حبيتك او حتى عن مامتك او عن اقرب الناس ليك انت دلوقتى ايه؟؟ مش انت عايش برضه بس محبط شويه ده لانك انت معيش نفسك ف المود ده حاول تخرج منه حاول تبص لنفسك مصلحتك تكون نفسك وتخلص دراستك ويكون ليك هدف انك تشتغل وتفيد بلدك وكمان تكمل سنه الرسول الا وهى انك تتزوج من امراه صالحه المهم علشان مش اطول عليك انا كنت بس عايزه اقول حاجه ليك ولكل الشباب ياريت يا شباب مش تتعلقوا بحد ولا تعلقوا حد بيكم الا ماتكونوا متاكدين من ظروفكم كويس وفاهمين ان ده مش لعب لان كتير من الشباب بعد قصه حب طويله ف الكليه يخلص دراسته وشم لاقى شغل حتى لو لقى شغل هيروح يقول للبنت انا مش معايا فلوس معنديش امكانيات ويقوم كل اللى بينهم يتهد ده مش حرام بالله عليك ضريت نفسك وضريتها معاك وف الاخر ترجع وتقول مش هنساها انت يا حسين اللى عملت ف نفسك كده اتعلقت بواحده مش تعرف شعورها ناحيتك ايه يعنى حب ضايع اصلا مش هسميه من طرف واحد لانه مش اسمه حب هيبقى اسمه اعجاب يعنى ازاى حب من طرف واحد ؟استنيت سنين زى ماقلت كده ازاى ؟؟؟ يبقى انت اكيد كنت مش بتحبها للدرجادى كسوفك منعك ولا سلبيه اسميها ولا خوف ولا ايه انت مش تلومها انها راحت واختارت غيرك رغم انى مش فاهمه يعنى ايه اختارات دى يعنى اتخطبت اتجوزت ولا ايه بس هفرض انها اتخطبت يبقى ليه هتعلق انك مش قادر تعمل حاجه من غيرها صدقنى الحياه هتمشى لازم تمشى ار1ى ربك وفكر ف مستقبلك وظبط امورك وبعد كده فكر ف بنت الحلال وروق كده يا حسين وركز ف مستقبلك لو حاسس انك مش قادر ادعى ربنا وانت بتصلى ف السجود يهدى بالك ويريح قلبك الرضا يا حسين هو الحل ارضى باللى قسمه والحياه هتمشى بيها من غيرها قول لااله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين 3 مرات ربنا يعفى عنك وعن شباب المسلمين يارب ربنا الصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
ا

قديم 17-10-2007, 07:56 AM   #5
رياانة
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية رياانة
رياانة غير متواجد حالياً

اخي حسين انا مقدرة شعورك لاني مريت بتجربة مشابهة لتجربتك ومن فترة بسيطة
ومريت بنفس المشاعر والاحباط الي مريت بيه
وماكنش قدامي الا اللجوء لربنا انه يلهمني الصواب ويساعدني علشان اكمل حياتي بشكل طبيعي
ركز في حياتك وفي دراستك وطمنا عليك

قديم 17-10-2007, 07:57 AM   #6
رياانة
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية رياانة
رياانة غير متواجد حالياً

اخي حسين انا مقدرة شعورك لاني مريت بتجربة مشابهة لتجربتك ومن فترة بسيطة
ومريت بنفس المشاعر والاحباط الي مريت بيه
وماكنش قدامي الا اللجوء لربنا انه يلهمني الصواب ويساعدني علشان اكمل حياتي بشكل طبيعي
ركز في حياتك وفي دراستك وطمنا عليك

قديم 17-10-2007, 07:58 AM   #7
دفء
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية دفء
دفء غير متواجد حالياً

السلام عليكم اخي فالله حسين الحياه لا تتوقف علي احد وانت رجل و يجب ان تتحمل و كل شي بياخد وقته ويعدي كمان اريد
ان اقول اننا لو كنا في ركب وتخلف احد سيسير الركب دون التوقف لذلك الشخص و اذا اراض ان يلحق ذلك الشخص الركب عليه هو ان يسعي اليه لا ان ينتظره لانه لن يعود من اجله و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قديم 20-10-2007, 09:56 AM   #8
هذه هي الحياة
عضو جديد

الصورة الرمزية هذه هي الحياة
هذه هي الحياة غير متواجد حالياً

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أخوي حسين انا حاسة فيك وفي معاناتك بس صدقني عمرك مارح تبقى ضعيف الا مايجي يوم وتقوى انا عارفة انك ماشي تشوف الدنيا والناس خيالات بس صدقني مافي وضع يدوم وبالعكس مين قالك انك انت مخلوق علشان هدف واحد انا اكتبلك هذا الكلام مو بس عشان ارد عليك او اني فقط حاسة بوضعك لا! الموضوع اكبر اخوي انت لازم تحط لنفسك هدف وانت تسعى لتحقيقة تكون حققت الف هدف بالطريق.....عمرها لاتكون اهدافك مربوطة بشخص معين انت لازم تكون حدودك السماء لانك انسان تستحق انك تعطي نفسك اكثر طيب انت جلست زعلان ايش فيدك لو الوضع رح يتغير اقولك فتش عن حل وانت حابس نفسك بين كومة الاحزان هذي بس خلاص الموضوع صار منتهي يعني اصحى مابقى لا انك تطالع نفسك بالمراية وتقول لصورتك لا انا استحق احسن من هالوضع اللي انا معيش نفسي فية.......اخي حسين انت بالبداية كذا بس صدقني رح تلقى الانسانة اللي رح تريحك بهذي الحياة ولو في عمرين اقولك العمر الاول اقضية نكد وهم والعمر الثاني تلاشى انك تتعب وعيشة من اولة العمر واحد يعني رحلة ومهما طولت قصيرة روح ارجع لحياتك قول انا حدودي السماء مادام يرضي ربنا اللي بتعملة عمرة ربنا مايخيب املك.........انا حاسة فيك وانت لازم تحس بنفسك ولازم نتطلع للاحزان من خلال الوجه المشرق لها يمكن هالموضوع يقويك بكرا ماتعرف وين الخيرة.......تقبل مروري