المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى

ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى في حياة كل منا لحظات ومواقف تنقله إما إلى الأحسن و إما إلى الأسوأ، شارك معنا بنقاط التحول في حياتك فقد تكون نقاط تحول للأخرين

تشخيص او تفسير منكم للحاله لو سمحتوا

السلام عليكم مش عارفه من وين أبدأ بالضبط وخاصه ان المشكله ليست مشكلتي الشخصيه .. عشان كذا يمكن مابعرف اشرح الحاله بتفاصيلها ودوافعها بس طلبت منكم عشان اتأكد هي

قديم 01-04-2018, 07:51 PM   #1
أم البدر
عضو جديد

الصورة الرمزية أم البدر
أم البدر غير متواجد حالياً

تشخيص او تفسير منكم للحاله لو سمحتوا

السلام عليكم

مش عارفه من وين أبدأ بالضبط وخاصه ان المشكله ليست مشكلتي الشخصيه .. عشان كذا يمكن مابعرف اشرح الحاله بتفاصيلها ودوافعها
بس طلبت منكم عشان اتأكد هي حاله نفسيه مرضيه وفعلا خارجه عن إرادة الإنسان وإلا لأ!؟

لما يكون الشخص أووولاً مُبتلى بالكذب بشكل كبير
ومن صغره
لدرجة حاجات ماتستدعي الكذب أصلاً.. بس تحسه إنه لااازم مايقول الحقيقه حتى لو بشي تاااافه ومايفرق معانا لو يكذب فيه او لا
المهم عنده كأنه حابب يكون في غموض سواء مع الاقارب او غيرهم
حتى الغموض اللي عايش فيه احسه مش قاصده
يعني يكذب بدون تفكير اصلا

بالنسبه للأشياء الثانيه اذا احد واجهه بشي يحلف ويقسم ويقلب الدنيا والمصيبه انه فعلا يحلف بالله كذب عشان تصدقوه حتى لووو كانت الكذبه وااااااضحه
عنده خوف من المواجهه؟! الغريب حتى مع اقرب ناسه واقرب احبابه اللي واقفين معاه ويقولوله الحقيقه نعرفها لكن نحب نسمعها منك وماراح نضرك بالعكس واقفين معاك

ورغم ذلك يصر على موقفه وينكر ينكر ويحلف رغم ان الغلط واضح مثلا.. مايعترف الا لو كان معاهم دليل قاااطع قدام وجهه وقتها يقلب الدنيا وبعد مايهدأ يطلع شخصه الحقيقي يبكي يبببكي ويندم ويعتذر ويحلف مايعيدها واذا حس انه راح يفقد احبابه بسبب هذا الموقف يتجنن ويعمل المستحيل عشان يسامحوه ويحلف وبالقرآن ويندم ويبكي ندم انه ماراح يكرر الغلط وان الشيطان لو يدعوه للغلط راح يجي يكلمهم من قبل وماراح يسمح انه يوقع في الغلط ولو فعلا وقع في الغلط او احد حاول معاه او الشيطان
يوعدهم راح يتكلم معاهم بدون انكار وكذب ومراوغه

طبعا كل مره الغلط يختلف وممكن تكون عدة اشياء مع بعض
وفعلا يلتزم فتره ..وكل شي باين منه انه تمام من كلامه وصلاته وكل شي
وبعد فتره لازم لااازم تحصل صدمه يكون مخبي شي او كأنه عايش حياه تانيه ويكلم اصدقاء سوء ومايبان عليه او يعمل شي مخبيه
المهم بالصدفه نكتشف وقبل مانكتشف دايما نعطيه الأمان والراحه ونسأله بهدوء اذا في شي او حابب يقول شي وعلى طووول جاهز يحلف ويقول شوفوني انا كويس ومعاكم كل شي واضح ومافي شي ناقصني وما ادور شي غلط
ويوعد وعود كثير منها انه لو غلط راح يجي ويتكلم بنفسه ويوعد اصلا انه مايغلط ومايفكر بشي يضرنا معاه

لكن الصدمه لما نكتشف ان نفس الاشياء اللي نحذره منها وعارف حجم صدمتنا منها وكرهنا لها .. نفسها يعملها؟!

بس طبعا يخبيها عشان مانعرف وننصدم فعلا ونيأس منه
ولما نكتشف وينكر كالعاده ونهدده ان نفقد الامل فيه خلاص يرجع ينكسر ويبكي ويترجى!! ويووووعد من قلبه ويحلف انها وعود رجاااال وتحسه بهذيك اللحظه انه صادق فعلا ومتمسك بوعوده
لكن للاسف بعدها بأيام شويه شويه يبدأ يكذب وينجرف ورا اي شي غلط ويخبي

هذا بإختصار شدييد معاناة سنييين معانا وياريت يارييت من خلال قراءاتكم ومعرفتكم تفيدونا هل هذي حاله مرضيه تحتاج دكتور

على فكره هو قبل سنه لما اكتشفنا مصيبه يعملها وحذرناه منها وندم وانفضح و عمل عدة وعود وعهود قدام رجاال من عائلته وعائلة زوجته ... بعدها قال عالجوني عند دكتور انا مريض انا مدري ليش اعمل كذا

طبعا هو عقله يوزن بلد ماشاءالله والكل يعتمد عليه خاصه الأصدقاء والمعارف البعيدين اللي مايعرفوا الحقائق هذي ويبان انسان كويس

واساسا هو طيب وقلبه جدا رحيم ومعاملته طيبه مع زوجته وأبناءه وكلامه رقيق لكن لما تحصل هذي المشاكل نحسه انسان ثاني

والان بعد سنه يعيد نفس الغلط اللي اقسم بالقرآن مايعمله والمشكله يعمل كل شي بالخفاء كأنه يخطط
والآن نفس الشي يقول انا مستعد معاكم اروح لدكتور
المشكله في بلدنا مانعرف دكتور كويس لكن حابين نعرف منكم فقط اذا هذي حاله لها اسم او تفسير معين منكم وهل تستدعي الطبيب
ولو عندكم اسئله عادي لأني اكيد نسيت تفاصيل كثير رغم الاطاله في الكلام والعفو منكم
ياريت تردوا بإهتمام الموضوع يدمر اسره وزوجه يتيمه واطفال صغار جدا على هذي المشاكل والتعب النفسي
المصدر: نفساني

قديم 02-04-2018, 01:11 AM   #2
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

الصورة الرمزية * واحد من الناس *
* واحد من الناس * متواجد حالياً

أم البدر ..أختي الفاضلة...الأمراض النفسية معروفة وشكلها معروف يعني أعراضها واضحة....مش كل حاجه أو
سوء أخلاق نقول عليه مرض نفسي......الاخلاقيات حسب التربية مش اكتر......وممكن تستشيري على موقع اسلام ويب ..في طبيب محترم هناك ........واكتبي استشارتك لهم........الحكم باضطراب نفسي كمرض او كأضطراب في الشخصية محتاج طبيب .....الاعراض اللي ذكرتيها تخص الكذب ...طيب هو بيكذب ليه...هو ده المهم ......الطبيب النفسي ممكن تذهبي له بدون علمه وتحكي معه وحيسألك حتى يتأكد.........

قديم 04-04-2018, 12:08 AM   #3
أم البدر
عضو جديد

الصورة الرمزية أم البدر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجياً عفو ربي مشاهدة المشاركة
أم البدر ..أختي الفاضلة...الأمراض النفسية معروفة وشكلها معروف يعني أعراضها واضحة....مش كل حاجه أو
سوء أخلاق نقول عليه مرض نفسي......الاخلاقيات حسب التربية مش اكتر......وممكن تستشيري على موقع اسلام ويب ..في طبيب محترم هناك ........واكتبي استشارتك لهم........الحكم باضطراب نفسي كمرض او كأضطراب في الشخصية محتاج طبيب .....الاعراض اللي ذكرتيها تخص الكذب ...طيب هو بيكذب ليه...هو ده المهم ......الطبيب النفسي ممكن تذهبي له بدون علمه وتحكي معه وحيسألك حتى يتأكد.........
السلام عليكم
في نقاط نسيت اذكرها لكن قبلها حابه اوضح بالنسبه لسوء الاخلاق
هي مش حكاية سوء اخلاق لأن الكل يشهد على اخلاقه ومعاملته ومساااااااعدته للناس بشكل كبير
لكن بعدها نفسه ضعيفه عن الوقوع بالغلط والمشكله يكون قبلها عمل وعود وعهود انه مايعيد وفعلا يكون صادق ويتعهد ويقول ساعدوني ويوعد لكن مانعرف ايش اللي يحصل

النقاط اللي نسيت اذكرها ان في مشاكل وعقد نفسيه كانت من الصغر من التربيه .. يعني من حسب مافهمت من تهديدات الأم وهو طفل جدا جدا صغير وتخويفه وحبسه في الحمام وحرمانه من اللعب لو عمل غلطه بسيطه مثله مثل اي طفل
حكالنا انه من بعد هذي المواقف صار لو حصل معاه اي شي حتى لوووو مش غلط يعني
مايحكيه! مايقول الصدق .. يتعمد يخبي.. خوفاً من العقاب ورغم انه انسان متكلم ومتحدث لكن هذي الطريقه في التربيه اجبرته يكون كتوم في اسراره ومشاكله

والنقطه الثانيه ان لاحظنا عليه بين فترات يشرب حبوب مهدئه رغم انه مش بحاجتها.. لكن هذي الحبوب تتعبه زياده بدل ما تهديه فعلا .. يعني يصير ماينام ويتعب بالكلام وبعد يومين من شربها ينام بشكل غير طبيعي زي الميت اعوذ بالله .. لا يحس ولا يسمع ولا شي

واعترف انه كان يشربها لما يحس انه بحاجه للنوم .. رغم انه ماعنده ارق مثلا .. واساسا الحبوب لا تهدي ولا تجيب النوم

طيب بالنسبه لإستشارة طبيب .. هنا في المنتدى في اقسام مخصصه لبعض الاطباء صحيح ؟؟ يعني اكتب الاستشاره عند اي دكتور ؟؟

قديم 04-04-2018, 01:16 AM   #4
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

اختي ما في اطباء بالمنتدى لكن فيه اعضاء على خبرة عالية ....لكن فيه موقع اسمه اسلام ويب اكتبي على جوجل اسلام ويب...وجهزي استشارتك وابعتيها لانه بيفتح اوقات محددة كل ساعة ......زوجك واضح انه تعرض لمشاكل في طفولته جعلته يلجأ للكذب...ممكن الافضل انه يروح لاخصائي نفسي....هو مش حياخد دواء ولا حاجه ......هو حياخد جلسات نفسية مش اكتر ......لانه شكله عنده عقدة نفسية....والافضل من ذلك قراءة القرءان وتدعيمه ايمانيا .....لكن مفيش مانع انه ياخد جلسات نفسية ......والمهدئات لازم يبطلها وهي مش ادمانية ولا حاجه ولو حتستشيري عالنت اكتبي اسم المهديء وعدد مرات التعاطي والجرعة وهم حيقولوا لكي كيف يبطله وهل حيحتاج طبيب نفسي والا لا ......تحياتي

قديم 04-04-2018, 05:06 AM   #5
قطرات الندا
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية قطرات الندا
قطرات الندا غير متواجد حالياً

اخي راجيا عفو ربه طمنا عليك كيفك ان شاء الله احسن ؟

قديم 04-04-2018, 07:02 PM   #6
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

الحمد لله اختي قطرات الندا....متأرجح ......مش قادر احكم انا عندي تقلبات مزاجية والا لا ...وطبعا بقالي فترة طويلة لا اكشف ....لكن ان شاء الله حروح للدكتور ..متشكر على السؤال

قديم 04-04-2018, 08:57 PM   #7
أم البدر
عضو جديد

الصورة الرمزية أم البدر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجياً عفو ربي مشاهدة المشاركة
اختي ما في اطباء بالمنتدى لكن فيه اعضاء على خبرة عالية ....لكن فيه موقع اسمه اسلام ويب اكتبي على جوجل اسلام ويب...وجهزي استشارتك وابعتيها لانه بيفتح اوقات محددة كل ساعة ......زوجك واضح انه تعرض لمشاكل في طفولته جعلته يلجأ للكذب...ممكن الافضل انه يروح لاخصائي نفسي....هو مش حياخد دواء ولا حاجه ......هو حياخد جلسات نفسية مش اكتر ......لانه شكله عنده عقدة نفسية....والافضل من ذلك قراءة القرءان وتدعيمه ايمانيا .....لكن مفيش مانع انه ياخد جلسات نفسية ......والمهدئات لازم يبطلها وهي مش ادمانية ولا حاجه ولو حتستشيري عالنت اكتبي اسم المهديء وعدد مرات التعاطي والجرعة وهم حيقولوا لكي كيف يبطله وهل حيحتاج طبيب نفسي والا لا ......تحياتي
شكرا وجزاك الله خير وربنا يشفي الجميع
بالنسبه لموقع اسلام ويب فعلا هو رائع وردود الاخصائيين مفيده ورائعه لكن اتعقدت عشان قبل فتره طويله كان عندي استشاره طبيه بخصوص مرض الاطفال وتقريبا ماكنت الحق الوقت اللي قلت عليه اللي هو بكل ساعه
عشان كذا بطلت لكن هذي المره شجعتني اكتب للموقع وفعلا راح ارسلهم بإذن الله

قديم 04-04-2018, 09:00 PM   #8
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

بالتوفيق اختي ام البدر وابقي طمنيني