المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى

ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى في حياة كل منا لحظات ومواقف تنقله إما إلى الأحسن و إما إلى الأسوأ، شارك معنا بنقاط التحول في حياتك فقد تكون نقاط تحول للأخرين

الصبر وجهاد النفس وقيمة الدعاء

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على اشرف الخلق سيد المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم اللهم اجعل عملي خالصا لوجهك الكريم متبعا لست مبتدعا مقتربا لست مبتعدا

قديم 07-03-2017, 07:34 AM   #1
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

الصورة الرمزية * واحد من الناس *
* واحد من الناس * غير متواجد حالياً

الصبر وجهاد النفس وقيمة الدعاء

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على اشرف الخلق سيد المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

اللهم اجعل عملي خالصا لوجهك الكريم متبعا لست مبتدعا مقتربا لست مبتعدا ذليلا بالمعصية راجيا عفوك لا مغترا لا متكبرا ابدا يارب ولك الحمد وحدك مستعينا بك وحدك اللهم فك عقدة من لساني يفقهوا قولي
اما بعد
الصبر وجهاد النفس والدعاء هم سبيل التخلص من الامراض النفسية

لا لا كلامك خطأ ده اضطرابات وكيمياء المخ ونظريات ....معك في كل شيء معاك حق محدش يقدر ينكر العلم

الرسول صلي الله عليه وسلم امرنا بالتداوي..فقال صلي الله عليه وسلم تداووا عباد الله فما جعل الله من داء الا وجعل له دواء فان اصاب الدواء الداء شفي باذن الله اوكما قال صلي الله عليه وسلم

طيب خدنا الدوا وروحنا للدكتور يبقى لازم تنسى انك مريض طالما بتاخد علاج

لا لا ما انت مريض مثلنا وعارف العلاج مبيعالجش الاعراض كلها ده بيسبب نوم وخمول واعراض جانبية

ده الفصام علي سبيل المثال ده مش مرض ده لعنة ده اسوأ مرض كلامك صحيح اسأل مجرب ولا تسألش طبيب عارف طيب ليه مسألتش نفسك ليه

عارف ليه لان احنا تاركين نفسنا لنفسنا للشيطان

لا لا كلامك خطأ الامراض النفسية مش من الشيطان ده خلل ده وظايف في المخ شغالة ده مادة اسمها دوبامين ومادة اسمها سيروتنين بتسبب اكتئاب او فصام ده الاطباء بيقولوا كده

لا والله والعمل ايه نلطم على خدودنا والا ننام ونتكل ان احنا حنخش الجنة واحنا مرضى وربنا حيعذرنا ...كلام صح ولكن

لماذا لا نري الله منا عملا صالحا بدل ما نتكل علي ان ربنا عفوه كريم ممكن يسامحنا.... كرم ربنا فوق الوصف لكن تذكروا قول الله تعالى

ولا يأمن مكر الله الا القوم الكافرون .................................................

يعني ايه الكلام ده طيب سيبك من النقطة ديه دلوقتي وقولي لما نقابل ربنا طائعين ومحتسيبين وصابرين والا نقابله مقصرين خالص وتاركين نفسنا من غير صلاة او صوم اودعاء

كام مرة دعيت لنفسك دايما عايز حد يدعو ليك ليه ....طيب كام مرة استغفرنا ربنا بجد وانبنا وتوبنا له

الرسول صلي الله عليه وسلم كان يستغفر الله ويتوب اليه اكثر من سبعين مرة في اليوم وهو اشرف الخلق وكان يصلي بالليل ويقيم الليل وعندما سألته السيدة عائشة الم يغفر الله لك ما

تقدم من زنبك قال افلا اكون عبدا شكورا

طيب انا بلتزم وبرجع مفيش مشكلة

هنا تأتي قيمة الدعاء والتوبة اغلق بابك عليك وتضرع الى الله بصدق وابكي وتباكا اي مثل البكاء كطفل صغير واستغفر ربك وتب اليه والجأ اليه

حتلاقي نفسك النشاط دب فيك بقدرة الله ونفسك هدأت والكسل اصبح نشاط شوفت بقى ان الكسل اللي هو من الاعراض النفسية الكيميائية من الشيطان اذاي ومن النفس الامارة بالسوء

هو احنا مش عارفين ان الانسان مسلط عليه الشيطان اي قرينه وكمان نفسه بالبلدي الشيطان كالمبرمج والنفس كالحاسب الالي

طيب انا عملت كده وكررت ومش قادر اقوم اصلي اقولك توضأ في مكانك وصلي علي حسب استطاعتك بس متسبش الصلاة ابدا

بس انا يا استاذ عندي حالة ذهانية ومرفوع عني القلم ............انا قرأت كده لا يا حبيبي انا اعقل من اللي قالك كده

الامراض النفسية ليست جنون الا اذا فقدت الاستبصار يعني عقلك اتعدم خالص انت كده طبعا لا يا مكار ههههههه انت اعقل من الدكتور اللي بيعالجك

يا عم انت بتهزر امال الاعراض ديه ايه اقولك ديه اعراض من الشيطان

منا رحت لشيخ وقالك ليس فيك شيء انا مقولتش اصلا انك متلبس بالجن انا بقول انك بعيد ولازم تقرب من ربنا وللحديث بقية
المصدر: نفساني

قديم 07-03-2017, 08:09 AM   #2
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

اسف قطعت الموضوع لظروف...
قال الله تعالي.ومن اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا..صدق الله العظيم
طيب يعني ايه معيشة ضنكا يعني في شقاء وتعاسة..خد عندك شقاء في نفسه وماله واولاده وزوجته عايش في تعاسة...طيب يا عمنا في ناس كفرة ومش مريضة بالمرض ده...اقولك صح ولكن عنده شقاء من نوع تاني...طيب هل المرض كله ابتلاء ولا عقاب....حنعرف اذاي...لو دعيت ربنا وصبرت وحمدت الله وعملت الفرائض عمره ما يبقى عقاب ابدا وهنا قيمة الصبر والتصبر
طيب انا بلتزم شهر شهرين او تلاته وبرجع تاني....ليه بنرجع...لاننا نهمل قيمة الاستغفار والدعاء والتضرع لله ...ادعي لنفسك يا اخي المؤمن وابكي لله علي معصيتك وضعفك وعجزك اليس الله يعلم بمرضنا وعجزنا وكسلنا وادويتنا ومعاناتنا ام لا....يا اخي الله كريم جواد ربنا يقدر يشفينا كلنا بقوله كن فيكون...ولكنه يريد من الصبر والدعاء والتقرب اليه ومناجاته والتذلل اليه...له حكمة في ذلك..نحن نترك نفسنا للنفس والشيطان والله يريد منا التوبة والرجوع اليه....وساعتها سيكون مرضنا في هذه الحالة وسام شرف علي جباهنا نلقاه به يوم العرض عليه سيعذرنا علي مرضنا عساه يكتبنا من الصابرين.. طيب انا التزمت بس حاسس اني احسن من غيري او منتفخ بالعبادة...هذا الشيء خطر جدا العبادة ليست انت تتعامل مع الناس انهم العصاة وانت المهتدي.....احذر كلما ازددت في العبادة كلما تواضعت واقررت بذنوبك......طيب ايه علاقة ده كله بكمياء المخ...اقولك ما اسم مضادات الذهان مثلا الم يسموها المطمئنات الكبرى نعم تطمئن النفوس والعقول جميل اوي....الم يقول الله تعالى ...بسم الله الرحمن الرحيم...الا بذكر الله تطمئن القلوب.......صدق الله العظيم......طيب يعني اسيب الدوا والا المريض الذهاني نسيبه من غير دوا....اقولك في الحالة الذهانية النشطة لازم علاج عند دكتور طبعا لان المريض اصبح فريسة ولكن بعدما تستقر حالته ويدري عن نفسه لازم يتأهل في دينه ودنياه ويعرف ان علاج السبب الرئسي اهم من علاج الاعراض..ومالمانع ان يفعل الاثنين......لكن بعض الاطباء جشعين تجار بمعنر اصح ابحثوا عن دكتور شاطر يتقي الله...وتمنياتي القلبية بالشفاء لي ولكم راجيا الله ان يتوب علينا ويغفر ذنوبنا وسامحوني اني اخطأت التعبير او الاسلوب والله ولي التوفيق

قديم 07-03-2017, 11:43 PM   #3
محمد البدراني
عضومجلس إدارة في نفساني
((جينرال الدواسر))

الصورة الرمزية محمد البدراني
محمد البدراني غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

سلمت الانامل يا مبدع

فعلا فعلا كلام رائع رائع

تسلم يا بطل واصل العطاء

استمتعت جدا بكتابتك

قديم 09-03-2017, 04:29 AM   #4
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

تحياتي اخواني السلام عليكم.......لو فرضنا ان واحد راح لدكتور نفسي في امريكا مثلا وقاله ما منشأ الفكرة التي تأتي لي في صلاتي...هل سيقول له شيطان مثلا طبعا حيقول له عقلك
اما نحن المسلمون اخبرنا الرسول صلي الله عليه وسلم ان نستعيذ بالله من الشيطن الرجيم عامة عند الوسوسة وخاصة عند الصلاة والوسوسة فيها ونتفل عن شمالنا ثلاثا

فالطب النفسي لا يؤمن بوجود الشيطان والجن وان الفكرة منبعها من الداخل اما نحن المسلمون نؤمن ان الله اخبرنا الصدق وان الفكرة من الخارج وممكن تكون من النقس الامارة بالسوء

التي هي وسيلة الشيطان لاهلاك المؤمن........................طيب علاقة الافكار ايه بالضلالات ....................الضلالات اساسها افكار وساوس تمادى الانسان في تصديقها

احلام واوهام اعتاد الانسان علي اتباعها فراغ يتلاعب به الشيطان باحلام يقظة او نفسه تمنيه الاماني............................ككبت او ضغوط لم يفرغها الانسان بطريقة صحيحة

عند حدوث الازمة او المصيبة يلجأ الانسان للحزن والبكاء وعقدة الذنب والانغلاق علي الذات والانعزال عن الناس وسوء الظن .......................اعرضوا مبدئيا هذا الكلام علي الدين ستجدون

ان المؤمن لا ينبغي عليه ان يتعامل مع المصائب بهذه الطريقة ابدا فمن يشرب المخدرات لان عنده مشاكل في حياته قد سلك طريقا مؤكد سيندم عليه يوما ما ...................

وبالله التوفيق ومن رأي كلامي خطأ فليتحدث وليشاركنا الرأي

قديم 16-03-2017, 12:34 AM   #5
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

تصحيح هام قوله تعالى..افأمنوا مكر الله فلا يأمن مكر الله الا القوم الخاسرون.......وليس الكافرون اسف معرفتش اعدلها في الموضوع

قديم 01-06-2019, 05:26 AM   #6
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

كل عام وانتم طيبين