قديم 12-03-2017, 08:48 AM   #29
* واحد من الناس *
حياة جديدة بفكر جديد

الصورة الرمزية * واحد من الناس *
* واحد من الناس * غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريان القلب مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اخي
الفصام او مرض الذهان اعتقد انه ليس مس شيطاني هناك فرق بين الفصام والمس الشيطاني واصحاب الخبرة من الرقية الشرعية يميزون بين ذلك ....
الفصام مرض يلازم الشخص وقد يعتقد ان ما يراه صحيح ويسمعه ولا يأبه باحد ومع العلاج وفترات العلاج يبداء بالتميز ولكن تنكتس حالة من فترة الى اخرى لكن من الدواء وجلسات العلاج يبداء بالتحسن لكن يحتاج وقت طويل لذلك
.................................................. ............................
بسم الله الرحمن الرحيم : الذين يأكلون الربا لا يقومون الا كما يقوم الذي يتخبطه الشيطان من المس .صدق الله العظيم
المس يعني الجنون ::::: وكان قيما مضى يستدلوا بها على الصرع وطبعا قي صرع عضوي ملوش دعوة بالموضوع وفي صرع من الشيطان
ويستدل بها من هو ملم بعلم الرقية على ثبوت الصرع الشيطاني للانسان وفي كتب فب هذا الموضوع مثلا للشيخ وحيد عبد السلام بالي كتاب الصارم البتار في التصدي للسحرة الاشرار
طيب هل هم محقين في طريقة العلاج بايات معينة في العلاج الله اعلم ما اعلمه ان القران كله شفاء وان سورة البقرة لايستطيعها البطلة او السحرة
وسورتي الفلق والناس المعوذات للرقية والفاتحة ايضا للرقية هذا ما علمه انا العبد الفقير لله ...بس انا شايف ان بقية علاجاتهم بالطريقة بتاعتهم ليس لها اصل

طيب ده ايه علاقته بمرضى الذهان والا الفصام

ولا له اي علاقة انا مقلتش انك متلبس بالجن اصلا

امال ايه المشكلة
العلاج هو العلاج الدوائي وخاصىة للاعراض النشطة ++++++ اي زائد التقرب الي الله يصورة صحيحة اي منهج صحيح وليس منهج ناس ضالة او عقيدتها تعبانة
لو لم تطيع الله ستتعب في حياتك يعني تلتزم
فائدة الالتزام : يعينك على الصبر وتاخد اجرك كامل.......تتعلم ان تتقرب لله مهما ابتليت من امراض ......تتعلم ان الله هو الشافي وحده وان الاطباء سبب ...تتعلم فائدة الدواء لو انت متقدرش تعيش من غيره
تهذيب النفس والسعادة والطمأنينة .................عدم الحسرة على عمرك اللي راح او عدم عملك او ان زمايلك سبقوك في امور الدنيا ...............تحسن كامل للاعراض مع استمرار الالتزام
ان تكون سعيدا بصبرك تبتغي الثواب وليس يائس مصيرك التعاسة او رافض فكرة الانتحار لمجرد انك تكره انك تموت كافر.............ان تستعيذ بالله ان اصابك الشيطان بفكرة او وسوسة
ان تتعلم ان تستغفر الله وتلازم الاستغفار والتسبيح ان تتعلم انك تحب والدتك ووالديك ولا تسيء الظن بالناس وغيرها ...................
هل الالتزام حيغير شخصيتنا كده انت بتهزر ده دكاترة العلاج السلوكي بيقعدوا سنين ومبيعملوش حاجه تابع معاهم لو حبيت
بس محاولتك فقط ان تتقرب لله بالمنهج الصحيح وتستغفره بقلبك وبلسانك ضروري وتتضرع لله باسمه الشافي الرحمن الرحيم العفو الكريم ربنا تجده قريب منك ويحيب دعائك
لا تترك الدواء من دماغك تتحسن الاول ان شاء الله وابقى كلم الدكتور بتاعك وابقوا طمنوني