قديم 15-07-2014, 10:01 AM   #311
اماني صابر
عضو جديد

الصورة الرمزية اماني صابر
اماني صابر غير متواجد حالياً

Icon2 نفساني

بسم الله الرحمن الرحيم
بدايه احب اشكر القائمين بهذا المنتدي شكرا جزيلا
انا عندي مشكله واحب ان يرد عليها
مشكلتي هي
انا اسمي اماني عمري 18 سنه في الصف الثالث الثانوي في هذا العام الله سبحانه وتعالي لم يوفقني في الامتحانات ولم احل جيدا لذلك ذهبت فقط اسبوعان من الامتحان ولم اذهب الباقي وقررت ان اعيد السنه من جديد لان حلمي هو دخول كليه الصيدله لكن عندما دخلت الامتحانات تيقنت اني لان ادخلها لاني لم احل في الامتحانات بالمستوي المطلوب للدخول في الكليه فقررت الاعاده علي الرغم من اهلي كانوا رافضين لحكايه اعاده السنه وكانوا يقولون لي ان التنسيق السنه ديه هينزل بسبب تسريبات الامتحانات وكذا بسبب الظروف الحادثه في البلد وانا لم اسمع لهم وصممت علي الاعاده فوافقوا بعد عناء واشترطوا عليا اما ان اكمل السنه واجيب اي مجموع وادخل اي كليه واما ان عدت السنه اجيب 100 في الميه الحق يقال اني مهمله لااجيد تنظيم وقتي لذا كنت اذاكر ماده واحده فقط واترك الباقي المشكله اني عانيت في هذه السنه مشاكل نفسيه كثيره بسبب الامتحانات والدروس والذهاب للمدرسه وبسبب اني اعاني من ضعف ف العصب البصري اي لااجيد الرؤيه جيدا وايضا بسبب كثره المواد وطموح اهلي في ان اكون الدكتوره الصيدلانيه في العيله وارفع راسهم لذا كانوا يفضلوني من بين اخواتي وينادوني باني الدكتوره ولكن خاب ظنهم واملهم فيا عندما كنت اتي من الامتحانات ويسالوني ماذا فعلت ف الامتحان وكنت اخبرهم بالحقيقه واني لم احل جيدا وبل ان هناك امتحانات لم احل فيها الا نقطه من سؤال فيها وانا لما كنت اقف امامهم واخبرهم بذلك واري حذنهم واراهم يبكون امامي كنت اتدمر نفسيا بل وكانوا يزيوا عليا ويقولوا لي كل مااساعدهم في شئ من اعمال منزليه او غيرها انتي فاشله احنا هنطلعك من التعليم انتي متعمليش حاجه احنا خاب املنا فيكي نقول ايه للناس دلوقتي وكمان لو عملتي اللي انتي عايزه وعدتي السنه ومجبتيش مجموع ودخلتي الكليه هتبقي مصيبه كبيره هتبقي عدتي السنه علي قله فايده الحقيقه اني لم اذاكر جيدا لعدم معرفتي كيفيه التنظيم بين ذهابي للمدرسه منتظما والمذاكره من الكتب والملخصات والذهاب للدروس مع العلم اني اخذ 9 دروس بالاسبوع كله كنت اخرج من المدرسه الي الدروس حتي ارجع منزلي المغرب يوميا وبعض الاحيان العصر بسبب كل ذلك حاليا اني اعاني من اكتئاب ولا اود العيش ولا التعليم واكره المذاكره جدا بعد ماكنت احبها المطلوب حل ينسيني ماحصل في هذه السنه المشئومه ويحببني ف المذاكره وينسيني كلام اهلي عني وعن فشلي في دخول الكليه وطريقه تنظيم الوقت في الثانويه وحل يبعدني عن التفكير في اي شئ الاالمذاكره كما اني اريد ان اموت احساس ندمي علي اني عدت السنه حيث اني اشعر بالندم كثيرا بسبب انهم يقولون لي بان التنسيق هينزل وزملائك هيتفوقوا عليكي ويدخلوا كليات قمه ويبقوا اكبر منك وانتا خليكي انتي متعرفيش ايه هيحصل السنه اللي جايه ومؤكد اني التنسيق هيزيد فيها لانه السنه ديه هينزل والجايه هيزيد وقالوا لي ان اكمل السنه باي مجموع لا ني مخي كده وقدراتي كده وانهم متاكدين اني لو عدت مش هذاكر ولا هاجيب مجموع في البدايه انا كنت لاابالي بكلامهم وكنت مصممه علي الاعاده وكنت اشعر بحماس قوي علي المذاكره واني هاجيب مجموع لو عدت وكنت اشعر بذلك عندما كنت في فتره الامتحانات حاليا انا فقدت ذلك الاحساس ولا اود المذاكره وحتي ان ذاكرت لا امكث 5 دقائق واقفل الكتاب لاني اشعر بضيق واختناق انا اشعر بخوف شديد جدا ومش عارفه اعمل ايه حاليا انا نفذت اللي في رايي وعدت السنه بس مش بذاكر ارجوكم ساعدوني وشكرا