المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > الملتقيات العامة > ملتقى الفضفضة

ملتقى الفضفضة مساحة ليقول العضو كل ما يجول في خاطره ، فضفضات نفس .

قديم 23-07-2017, 03:15 AM   #16
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

دعاء اليوم يارب اهدي لي حالي ولا تكلني الي نفسي طرفهً عين انهاردا طلبت مني دكتورتي بالجامعه طل يارب اكون قد المسوليه شوفت اقاربي اليوم وكنت مبسوطه افكار سلبيه بحاربها عايزه اخلص منها زي مظهري مستواي في اللغه ماجستيري يارب

قديم 24-07-2017, 12:58 AM   #17
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

دعاء اليوم ياربي انا خاءفه لاني لا اشعر اني علي اتصال بك كما كنت في الماضي في الماضي كنت اشعر انك بجانبي حتي عندما اخطء كنت اشعر انك تقف بجانبي اعلم اني لم اكن مواظبه علي الصلاه ولكني كنت اتوسل اليك ان تجعلني اواظب

قديم 24-07-2017, 07:11 PM   #18
احساس سعوديه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية احساس سعوديه
احساس سعوديه غير متواجد حالياً

من منا لا يعتريه هذا الامر ومن منا لا يشعر بضعف امام مواجهت احلامه او رغباته ولكن ثقي تمام انك الوحيده القادره ع التخلص مما انتي فيه فا الان اظهري جدارتك الحق في كسر هذا الجدار البسيط فا انتي تستطعين وانتي قويه وكم من مرحله تجاوزتيها فهنا تبدبن الخوض الحقيقي وهنا تكمل حقيقه شخصيتك فا اكسري كل عايق فا انك تستطعين

قديم 26-07-2017, 02:08 AM   #19
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احساس سعوديه مشاهدة المشاركة
من منا لا يعتريه هذا الامر ومن منا لا يشعر بضعف امام مواجهت احلامه او رغباته ولكن ثقي تمام انك الوحيده القادره ع التخلص مما انتي فيه فا الان اظهري جدارتك الحق في كسر هذا الجدار البسيط فا انتي تستطعين وانتي قويه وكم من مرحله تجاوزتيها فهنا تبدبن الخوض الحقيقي وهنا تكمل حقيقه شخصيتك فا اكسري كل عايق فا انك تستطعين
شكرا لك احاولً ان اواجه نفسي

قديم 26-07-2017, 06:51 PM   #20
احساس سعوديه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية احساس سعوديه
احساس سعوديه غير متواجد حالياً

تمنياتي لك باالنجاح

قديم 26-07-2017, 07:54 PM   #21
صامدة رغم المحن
مراقب إداري
أستغفر الله وأتوب إليه

الصورة الرمزية صامدة رغم المحن
صامدة رغم المحن غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

أعتقد لازم نعمل ثورة عللى أنفسنا ونعمل كل شيء من غير ما يكون لنا رغبة فيه مثل ما نحن نأكل الان ليس كما كنا نأكل بشهية وبحب للأكلة المفضلة لا نأكل فقط لأن حان وقت الاكل وخلاص لماذا لا نقوم بكل شيء أيضا لا نهتم بما نشعر هل نستمتع ام لا فقط إنجاز ثم إنجاز وبعدها لعلنا نجد ما نبحث عنه
أنا مثلك اكتئاب مرات عديدة وكان أول مرة لما أخرجوني من المدرسة وزوجوني وعمري 16سنة وتوالت علي السنين بهمومها وكل مرة اقع فريسة للإكتئاب وأقوم تاني وأستمر إلا السنين الأخيرة لا تحسن يذكر مع أني آخذ العلاج لكن حاسة نفسي راكبة عجلة وادوس كي اتحرك لكن بدون جدوى واقفة مكاني مثل المكبلة بقيود من حديد
من عمر 16 ل36 حاليا هي سنين للبعض أجمل سنين العمر الشباب والرشاقة والحيوية لكن أنا كلها كانت دموع وأحزان وأرق وصراخ وتكسير ووووووولا أنكر كانت أوقات جميلة لكنها ليست بالكثيرة

قديم 27-07-2017, 08:52 PM   #22
ام الخطاب
عضو جديد

الصورة الرمزية ام الخطاب
ام الخطاب غير متواجد حالياً

حروب داخل النفس البشريه هي اقسى المواجهات

قديم 28-07-2017, 02:37 AM   #23
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صامدة رغم المحن مشاهدة المشاركة
أعتقد لازم نعمل ثورة عللى أنفسنا ونعمل كل شيء من غير ما يكون لنا رغبة فيه مثل ما نحن نأكل الان ليس كما كنا نأكل بشهية وبحب للأكلة المفضلة لا نأكل فقط لأن حان وقت الاكل وخلاص لماذا لا نقوم بكل شيء أيضا لا نهتم بما نشعر هل نستمتع ام لا فقط إنجاز ثم إنجاز وبعدها لعلنا نجد ما نبحث عنه
أنا مثلك اكتئاب مرات عديدة وكان أول مرة لما أخرجوني من المدرسة وزوجوني وعمري 16سنة وتوالت علي السنين بهمومها وكل مرة اقع فريسة للإكتئاب وأقوم تاني وأستمر إلا السنين الأخيرة لا تحسن يذكر مع أني آخذ العلاج لكن حاسة نفسي راكبة عجلة وادوس كي اتحرك لكن بدون جدوى واقفة مكاني مثل المكبلة بقيود من حديد
من عمر 16 ل36 حاليا هي سنين للبعض أجمل سنين العمر الشباب والرشاقة والحيوية لكن أنا كلها كانت دموع وأحزان وأرق وصراخ وتكسير ووووووولا أنكر كانت أوقات جميلة لكنها ليست بالكثيرة
. انا تقريبا بنفس عمرك عندي 35 سنه اعتقد طريقه تفكيرنا لازم تتغير انا. سمعت ان احنا نكتب افكارنا السلبيه ونحل محلها الايجابيه بحاول كل يوم اعمل كده وً بحاول الصفحه دخ اعمل فيها كده شكرا علي اهتمامك ربنا يشفيكي. ويشفينا كلنا ويهون علينا ويصبرنا

قديم 28-07-2017, 02:40 AM   #24
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام الخطاب مشاهدة المشاركة

قديم 28-07-2017, 02:42 AM   #25
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام الخطاب مشاهدة المشاركة
ربنا يقوينا كلنا ان شاء الله فكرت اعبر عن افكار السلبيه الخاطءه واحاول اشوف حل

قديم 31-07-2017, 03:19 AM   #26
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

دعاء اليوم اللهم صبرني على حالي واشفيني والهمني القناعة وابعد عن قلبي اي ذرة حقد او حسد لاي مخلوق على وجه الارض
الافكار السلبية لليوم انا في مستوى انجليزي قليل وزمان كنت في مستوى اعلى -------انا صعب ارجع اتكلم ذي الاول -------------انا مش عارفه اذاكر والايام بتعدي عليا
الفكرة الايجابية انا كنت بجاوب في الكورس والمدرس قلي انك اعلى من باقي الفصل معنى كده انك قليتي في المستوي وده مش عيب وكويس عشان تفتكري كمان ده فرصة انك تبقي احسن اعتمدي على ربنا مش هيضيع تعبك هيقدر بس اتعبي سيبك من النوم وقومي حاولي

الفكره السلبية : انا بهرب من مواجهة المشاكل وعدم حلها
الفكره الايجابية انتي انهاردا رديتي على ايميل في الشغل كان متأخر بس ده عايزه تدريب انتي بتكوني نفسك من جديد خليقي قوية وربنا معاكي اكيد هو سمعك وحاسس بيكي اكثر من نفسك

الفكرة السلبية الانسان اللي انا كنت بحبه كان فيه شغل بنا وكان لازم يخلص هو عملني ببرود
الفكره الايجابية الحمد الله انك اخترتي اهلك وربنا وده كفاية ربنا مش هيسبني وبخصوص الشغل هو اخده يخلصه ان شاء الله يخلصه ولو ملخصهوش اكيد فيه حل

الفكره السلبية : انا لسه محتاجه وقت عشان ابقي كويسه جدا في مجال الاعاقة
الفكره الايجابية انتي انهاردا في لحظة من الخبرة عرفتي ان الطفل من ذوي الاحتياجات الخاصة وكمان ساعدتي الام على فكره انتي واخدة المجال في الاول تطوع واكيد ربنا مش هيخزلك

الفكره السلبية انا مقدرتش اشتغل في مجال السياحة انا مدورتش ومتعبتش نفسي
الفكرة الايجابية اولا انتي ضعيفة في الحسابات وده مش حاجة فظيعه انتي عارفة قدراتك كمان السياحة وقعت ومافيش شغل او تدريب زي الاول يمكن خير ليكي

الفكره السلبية : الناس هتعرف انك بتكتبي هنا مشاكلك وانك عندك اكتئاب
الفكره الايجابية اولا انك بتكتبي باسم مستعار ومش لازم تفصحي هويتك ثانيا عادي انتي مش بتعملي حاجة غلط وربنا كطلع وعالم

انجازات اليوم : صليت كل الفروض فاضلي بس العشاء قبل ما انام وانتي مواظبه علىة الصلاه مشاء الله منذ عام ويارب ربنا يتقبل
حاولتي تساعدي حد من ذوي الاحتياجات الخاصة
استفدتي من كورس الانجليزي وكنت بتجاوبي
ذاكرتي شوية انجليزي
بتشتغلي على نفسك وتطورها

التعديل الأخير تم بواسطة برتقال ; 31-07-2017 الساعة 03:20 AM

قديم 02-08-2017, 01:35 AM   #27
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

دعاء اليوم اللهم خلصني من شر نفسي اللهم ثبتني اللهم اخلق ليً قلبي من جديد. الفكره السلبيه صحيت من النوم متعكننه بسبب حلمي بمن كنت احب اريد ان اتخلص من هذا الاحساس المولم. الفكره الايجابيه ربنا قادر ينسهولك ويعودك بالاحسن قعدتي سنين طويله تدعي انه يكون من نصيبك وصليتي لوًكان خير ربنا يجبهولك ربنا عارف انه لم يكن خير وبعده عنك يارب خلصني من اللي انا فيه الفكره السلبيه انا مضايقه وحاسه اني فاشله وبتضايق اني فاشله وفيه ناس ناجحه. الفكره الايجابيه. انتي بتقابلي تحدي ما ينطبقش عليكي كلمه فشل. حاولي من تاني ربنا مطلع وعارف انك بتتعلي.

قديم 03-08-2017, 04:50 AM   #28
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

دعاء اليوم يارب بحص صلاة الفجر هون عليا عذابي فوضت لك أمري يارب انا ضعيفة مش عارفة اخد حقي هتهولي يارب وادي كل واحد على قد نيته يارب هناك من خدع قلبي يارب هاتلي حقي يارب نسيني الوجع اللي انا فيه
الفكرة السلبية : انا مستواي قل في اللغة الانجليزية وخايفة ما يعلاش تاني
الفكرة الايجابية انهاردا انتي حليتي في الامتحان كويس جدا وغلطاتك معظمها مجرد عدم تركيز انتي انهارادا قومتي وترجمتي مقال عن الاكتئاب مستمره في ترجمتك ليه
الفكره السلبية انا مش بعرف اواجه
الفكره الايجابية انك اتصلتي بمكالمات كان لازم تعمليها ولقيتي الدنيا حلوه
الفكره السلبية من كنت احبه اكتشفت اني لم اكن شئ في حياته شيئا
الفكره الايجابية اولا هو لو كنتي اخترتيه كنتي خسرتي نفسك لانك هتخسري اهلك وكمان ربك انتي عملتي الصح كونه بقا مقدرش ده واستغل مشاعرك فاكيد ربنا مش هيسيب منه لله

قديم 03-08-2017, 04:52 AM   #29
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

انجازات اليوم
روحت البحر وشربت كوب شاي وريحت اعصابي
قريت جزء من مقال انجليزي عن الاكتئاب والافكار السلبية
بتدعي ربنا من وقت للتاني انه يخلصك من اللي انتي فيه
كلمتي اصحابك في التلفون
اكلتي بامية رغم انك مش بتحبيها بس اكلتيها عشان خاطر مامتك

قديم 06-08-2017, 02:21 AM   #30
برتقال
عضو نشط

الصورة الرمزية برتقال
برتقال غير متواجد حالياً

دعاء اليوم يارب اغفرلي ذنوبي يارب اهديلي قلبي اخلقلي قلبي منً جديد اناً ماكتبتش افكاري بقالي يومين كنت مخنوقه لاني لازم افرغ طاقتي السلبيه باستمرار. الفكره السلبيه انا افكر كثيرا في من تركني اعاني وحيده لا للاسف مازلت افكر فيه ولا استطيع نسيانه. روحت فرح احدي صديقات اختي وكنت فرحانه عشانها لانها بنت محتر مه وشقيانه وطيبه ومتجوزاه عن حب انا كنت فرحانه وزعلانه لاني كان نفسي اتجوز اللي بحبه منه لله ربنا يضيع فرحته زي ما ضيع فرحتي كان يومها جواي احساس بفرحي ليها واحساس بزعلي علي نفسي لا استطيع ان اقول اني غيرانه منها بسًجوايه احساس بالحصره علي حالي منه لله اللي كان السبب. الفكره الايجابيه انا كنت فرحانه رغم الالم وكمان صقفت لها كثير ربنا يسعدها. الفكره السلبيه مش هقدر احب تاني كمان مبقاش عندي استعداد اضحي تاني كمان طول عمري نفسي اتجوز عن حب وجواي قناعه الجواز اما عن حب او عن عقل. الفكره الايجابيه نصيبك مكتوب بالسما سواء عن حب عن عقل عن الاثنين معا الفكره السلبيه رساله الماجستير والاستمارات اللي انا بعتها مع اللي كنت مرتبطه بيه. الفكره الايجابيه كلميه بكره واستعجليه. الفكره السلبيه. مستواي في الانجليزي قل. الفكره الايجابيه انا قريت 3 مقالات عن الاكتءاب وذبعا كان فيه كلمات بتقف معايا بس غالبيه المقال كان مفهوم وسمعت انهاردا حوار عن الاكتءاب بالانجليزي وفهمت معظمه. الفكره السلبيه مشاحنات في الصباح بيني وبين ماما واختي. الفكره الايجابيه هما خايفين علي مصلحتك وبيحبوكي وعادي رجعتوا صاف يا البن حليب يا قشطه. الفكره السلبيه لما قالتلي انك عايزه تبقي عيانه ومستسلمه للاكتءاب. الفكره الايجابيه هنا خايفين عليا بس مش فاهمين انك بتحاولي تطلعي من اللي انتي فيه. وانهم مش عارفين مشاعرك ليه متكدره الايام ده بسبب من كنتي مرتبطه به هما معزورين بس انا احاول اخرج من اللي انا فيه. الفكره السلبيه انا مستسلمه للاكتءاب. الفكره الايجابيه انتي بتحاولي تطلعي من اللي انتي فيه مقالات باللغه الانجليزيه عن كيفيه التعامل. كتابه مشاعرك هنا وافكارك السلبيه واحلال افكار ابجابيه محلها. الفكره السلبيه انا الصبح بالنسبه لي كارثه. الفكره الايجابيه ابتديتي تاخذي كورس انجليزي في الصباح التديتي تصحي بدري شويه