المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى

ملتقى التجارب الشخصية للحالات الأخرى في حياة كل منا لحظات ومواقف تنقله إما إلى الأحسن و إما إلى الأسوأ، شارك معنا بنقاط التحول في حياتك فقد تكون نقاط تحول للأخرين

الحقوني انا بموت

انا عندي مشكلة بجد محيراني وعايزة لها علاج لانها بتأثر على حياتي مشكلتي هي الاهتمام بكلام الناس لدرجة الهوس مع اني اسوي اللي في راسي في النهاية.بس برضه كلام

قديم 01-02-2008, 01:56 PM   #1
بلا اسم
عضو جديد

الصورة الرمزية بلا اسم
بلا اسم غير متواجد حالياً

الحقوني انا بموت

انا عندي مشكلة بجد محيراني وعايزة لها علاج لانها بتأثر على حياتي
مشكلتي هي الاهتمام بكلام الناس لدرجة الهوس مع اني اسوي اللي في راسي في النهاية.بس برضه كلام الناس مايرحم ومشكلتي ان اهلي يهتمون لكلام الناس وبحكم علاقاتهم المحدودة بالناس وعلاقتهم الوطيدة باثنين او ثلاثة من العائلات اللي توصل الكلام للاهل وتتكلم عن بنات الناس بغرض الحسد.انا بجد مش قادرة اعيش .اهلي بيخافو من كلام الناس وابوي مش من النوع البيتفاهم لو سمع شي. وياسيدي اوسيدتي انا كمان عايزة اعيش حياتي . انا مابطلع مكان اطلاقا مجرد من البيت الى الجامعه.وفي الجامعه ابوي عايزني البس العباية والحجاب وانا من حقي اني اعترض لانه هاي حياتي اذا ماعشت وانا في العشرين من عمري متى بعيش. بجد الحين انا بطلع للجامعة بلبس اللي في نفسي من تحت وبلبس العباية من فوق لانه هم عايزين هيك.وبروح هناك وبشيل العباية والحجاب . بس خايفة الكلام يوصلهم. ابوي وامي كانو خايفين يشوفوني الناس وانا لابسة بنطلون فقررو اني البس العباية واشيلها جوة الجامعه وبحكم الجامعه مجتمع مغلق ومافي حد من معارفهم حيشوفني انتي عارفة انا تصرفاتهم هي عملتي هوس من الناس بصورة صارت عكسية صرت اعمل اللي راسي واقول الناس مالهم دخل فيا بس انا من جواي خايفة من اهلي عايزة حل حاسة انو حياتي مسيرنها الناس ومش عارفة كيف اشيل الناس من راسي وعايزة اعيش حياتي البنات اللي في سني كلهم عايشين حياتهم صدقيني حاطة في راسي سنه بالكثير واتحجب بس مش الحين عايزة رايك
المصدر: نفساني

قديم 03-02-2008, 03:50 AM   #2
كيميائية سعودية
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية كيميائية سعودية
كيميائية سعودية غير متواجد حالياً

اختي الله يسعدك ويهديك للطريق المستقيم دي مش خطبة ولكن تذكير

عايزة اسألك اسئلة وانت ردي عليها بكامل الحرية ومن دون خجل

اولا انت مسلمة ؟

سن التكليف هو سن البلوغ اي عندما يبدأ الفرد يحاسب من الله ماذا عنك؟

كيف تعبرين عن هويتك كمسلمة طبعا ليس شرطيا بالحجاب بل بجميع نواحي الحياة المستقيمة؟

انت تستحين من الناس ولا تستحين من رب الناس لان الله وضع التشريع والناس التمييع

ما الضمان انك ستكبرين ثم تتحجبين؟

وهذا ليس تقييداً لحريتك بل هو وقاية لك أن تسقطين في درك المهانة ، ووحل الابتذال ، أو تكون مسرحاً لأعين الناظرين .

الحجاب ... إيمان .. طهارة .. تقوى .. حياء .. عفة
ومن يعص الله ورسوله فإنه لا يضر إلا نفسه ، ولن يضر الله شيئاً

سيكون في آخر أمتي نساء كاسيات عاريات ، على رؤوسهن كأسنمة البخت ، العنوهن فإنهن ملعونات

مثل الرافلة في الزينة في غير أهلها ، كمثل ظلمة يوم القيامة لا نور لها "، يريد أن المتمايلة في مشيتها وهي تجر ثيابها تأتي يوم القيامة سوداء مظلمة كأنها متسجدة في ظلمة

إنه ما من شاب مسلم يُبتلى منك اليوم بفتنة تصرفه عن ذكر الله وتصده عن صراطه المستقيم – كان بوسعك أن تجعليه في مأمن منها – إلا أعقبك منها غداً نكال من الله عظيم .
بادري إلى طاعة الله ، ودعي عنك انتقاد الناس ، ولومهم فحساب الله غداً أشد وأعظم .

اما أهلك هداهم الله حري بهم ان يفهموك ان هذا امر الهي واجب تنفيذه مو علشان خاطر الناس ماتتكلم ان الدين دين يسر والحجاب بالاقناع مش بالقوة وكل الدين بالاقناع

اتمنى ان تتراجعي وتفكري قليلا فانت لاتحتاجين ان نعلمك فروض دينك بس عايزة ناس يشجعوك ويخذوا بيدك خليك قوية ومفتخرة بتمسكك بدينك مش متخاذلة ومتوارية

اختك كيميائية

قديم 07-02-2008, 02:04 PM   #3
gadanfars
عضو

الصورة الرمزية gadanfars
gadanfars غير متواجد حالياً

كلام الناس مايجيب الا وجع راس

قديم 07-02-2008, 10:53 PM   #4
هزار
عضو

الصورة الرمزية هزار
هزار غير متواجد حالياً

السلام عليكم و رحمة الله

أختي في الله لماذا تكرهين الحجاب ؟؟؟ انه يخبىء جمالك
أريد أن اسألك سؤال ( اذا جاء عيد ميلادك و عملت مثلاً حفلة كبيرة و عزمتي كل الناس و أحضروا لك الكثير من الهدايا , كل هذه الهدايا ليست ملفوفة بورق هدايا و ليست موضوعة داخل الكيس , ولكن يوجد هدية واحدة فقط ملفوفة بورق هدايا ,من , من تلك الهدايا سوف تحبين أكثر الملفوفة بورق هدايا أم التي ليست ملفوفة ).............؟؟؟

أختي في الله هكذا حجاب المرأه , المرأه غالية ثمينة و من دون الحجاب كالهدية بدون ورق هدايا

ان كان أهلك لا يرونك فان الله تعالى يراك أن الله رقيب لك فاحذريه
و لا تهتمي لكلام الناس ازا كنت تفعلين الصواب , و اهلك يريدون الخير لك ضعي مكانك في مكانهم ..., ماذا كنت لتفعلي في هذا الزمن الصعب الذي يملىء بالفتن .....؟؟؟

أتنمى أن يهديك الله الى الصواب

قديم 08-02-2008, 01:59 AM   #5
فؤاد النعيم
عضو فعال

الصورة الرمزية فؤاد النعيم
فؤاد النعيم غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائية سعودية مشاهدة المشاركة
اختي الله يسعدك ويهديك للطريق المستقيم دي مش خطبة ولكن تذكير
عايزة اسألك اسئلة وانت ردي عليها بكامل الحرية ومن دون خجل
اولا انت مسلمة ؟
سن التكليف هو سن البلوغ اي عندما يبدأ الفرد يحاسب من الله ماذا عنك؟
كيف تعبرين عن هويتك كمسلمة طبعا ليس شرطيا بالحجاب بل بجميع نواحي الحياة المستقيمة؟
انت تستحين من الناس ولا تستحين من رب الناس لان الله وضع التشريع والناس التمييع
ما الضمان انك ستكبرين ثم تتحجبين؟
وهذا ليس تقييداً لحريتك بل هو وقاية لك أن تسقطين في درك المهانة ، ووحل الابتذال ، أو تكون مسرحاً لأعين الناظرين .
الحجاب ... إيمان .. طهارة .. تقوى .. حياء .. عفة
ومن يعص الله ورسوله فإنه لا يضر إلا نفسه ، ولن يضر الله شيئاً
سيكون في آخر أمتي نساء كاسيات عاريات ، على رؤوسهن كأسنمة البخت ، العنوهن فإنهن ملعونات
مثل الرافلة في الزينة في غير أهلها ، كمثل ظلمة يوم القيامة لا نور لها "، يريد أن المتمايلة في مشيتها وهي تجر ثيابها تأتي يوم القيامة سوداء مظلمة كأنها متسجدة في ظلمة
إنه ما من شاب مسلم يُبتلى منك اليوم بفتنة تصرفه عن ذكر الله وتصده عن صراطه المستقيم – كان بوسعك أن تجعليه في مأمن منها – إلا أعقبك منها غداً نكال من الله عظيم .
بادري إلى طاعة الله ، ودعي عنك انتقاد الناس ، ولومهم فحساب الله غداً أشد وأعظم .
اما أهلك هداهم الله حري بهم ان يفهموك ان هذا امر الهي واجب تنفيذه مو علشان خاطر الناس ماتتكلم ان الدين دين يسر والحجاب بالاقناع مش بالقوة وكل الدين بالاقناع
اتمنى ان تتراجعي وتفكري قليلا فانت لاتحتاجين ان نعلمك فروض دينك بس عايزة ناس يشجعوك ويخذوا بيدك خليك قوية ومفتخرة بتمسكك بدينك مش متخاذلة ومتوارية
اختك كيميائية

الله يستر عليك ويحفظك من كل سوء
ردك جميل جداً

قديم 08-02-2008, 11:58 AM   #6
وديم المصريه
عضو جديد

الصورة الرمزية وديم المصريه
وديم المصريه غير متواجد حالياً

اختي في الله عضو بلا اسم
سلام الله عليك ورحمته وبركاته .
لفت نظري من كلامك نقطة دور كلام الناس في تاثيره علي حياتك
واعطيتينا مثال علي ذلك في حجابك وافتكر ان رد الاخوة والاخوات ان شاء الله يكون افادك .
لكن النقطة الرئيسيه والي افتكر انك تقصديها هي كلام الناس وتاثيرهم علي حياتك بوجه عام . وكمان انك انتي بتعملي الي في دماغك . بس احنا فرد والفرد عايش في جماعه بيتاثر بيهم وبياثروا فيه . ولذلك في كذا نقطة اتمني انهم يفيدوكي واوصلك بيهم الي اقصدة .
أولا : ربنا سبحانه وتعالي وضع لينا منهج لحياتنا نمشي عليه فنسعد . نحيد عنه نشقي .(والمنهج ده نظم لنا علاقتنا بانفسنا وبالي حوالينا )وهو كلامه عز وجل وكلام رسوله صلي الله عليه وسلم .
ثانيا : الي تعمليه في مرضاه الله ومش موافق الناس الي حواليكي يبقي انتي هتكسبي بمعني (مثال) لنفرض انك في مجتمع لايوجد به حجاب لكن انت ارتديتي الحجاب لمرضاه الله يبقي انتي الي هتكسبي لانك دورت علي رضا الله وصدقيني من جواكي هتحسي برضا تام عن نفسك.
ثالثا : كلام الناس عن بعضها اصلا غلط غيبه ونميمه كل ده نهي عنه دينا يبقي الاولي اصلا في اولويات تفكيرنا اني افكر ازاي ارضي ربنا مش افكر في كلام الناس .
رابعا : وده الاهم لما تمشي علي الي ربنا كاتبه في كل حياتك وكل صغيره وكبيره هتلاقي نفسك بتضربي اهتمامك بكلام الناس عرض الحائط لانه مش المهم كلام الناس المهم هل الي انتي بتعمليه صح ولا غلط ومقياسك كمنهج ( دينك )
اتمني اني اكون افادتك
أختك في الله
وديم المصريه

قديم 08-02-2008, 04:29 PM   #7
عبدالرحمن
عضو نشط

الصورة الرمزية عبدالرحمن
عبدالرحمن غير متواجد حالياً

اختى من راقب الناس مات هماً...راقبي الله قبل الناس ...وفالله احق ان تراقبيه..
والبسي الحجاب حتى لاجتمع عليك الذباب ..والذباب اختي البائع دنياه بآخرته...اتمنى لك التوفيق

قديم 09-02-2008, 03:24 AM   #8
mahi
عضو فعال

الصورة الرمزية mahi
mahi غير متواجد حالياً

اختى الناس مش هقولك انها مش بتكلم وخلاص اكيد شافوا شى حافظى على نفسك وعيشى سنك بس فى حدود شرع اللهاخرجى واتفسحى وانتى فى تمام ادبك واحترامك الحجاب مش هيمنعك عن انك تعيشى حياتك متال صغير وانا قدك وكنت غير محجبة قالتة مدرسة لي قالت عند الحلوانى بسبوسة عريانة وبسبوسة مغلفة لو انتى اشتريتى هتشترى الهين شوفى انتى هتعملى اية واعملية انا بس خايفة عليكى من اللى جاى لانك انت بتبصى للنهاردة بس اعملى حساب بكرة والاخر يارب تكونى فهمتى انا محجبة وبعمل كل اللى نفسى فية فية وانا مرتاحة وغير مقيدة ومرتاحة نفسيا ريحى نفسك انتى كمان بدل مايحصل اى شى وحد يراكى من اهلك وانت اكيد ادرى بيهم عايزة اقولك على حاجة كمان اللى بيعمل حاجة غلط بيخاف علىى طول ويحس ان الناس بتكلم علية على طول نصيحة منى اعملى اللى فى ضميرك ولا تخاف من اى حد وارفعى راسك
ا

قديم 04-04-2008, 04:27 PM   #9
سميراميس
عضو جديد

الصورة الرمزية سميراميس
سميراميس غير متواجد حالياً

أختي تحياتي الحارة لكِ و لنضالكِ في سبيل الحرية
أنت ولدت حرّة و ستبقين كذلك و لا يمكن أن يجبركِ أحد على أي شيء

و أريد أن أقول كلمة للحقيقة و التاريخ
الدين في القلب و العقل
الدين أخلاق و أعمال
الدين ليس حجاب و لا مظاهر